Wiktoria
    Jag skulle gärna vilja läsa natur då de är en bred linje med många arbetsmöjligheter. Men jag vill efter gymnasiet bli advokat eller åklagare. Går det att plugga juridik på universitet fastän man pluggat natur på gymnasiet. Och hur många poäng behöver man för att komma in på natur?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Wiktoria!
    Det går jättebra att läsa Naturvetenskapsprogrammet på gymnasiet och söka till Jurist utbildning på högskola/universitet sedan.

    Behörighet till olika gymnasieprogram kan du lätt se på sidan http://www.gymnasieguiden.se/informeras/behoerighet-att-soeka-till-gymnasiet-gymnasiebehoerighet

    Teoretiskt sett, skulle man kunna komma in på Naturvetenskapsprogrammet med 120 betygspoäng - då det för behörighet krävs godkända betyg i 12 ämnen från grundskolan & varje ämne (betyg E) ger 10 poäng. Och om ingen konkurrens om utbildningsplatser uppstår, så räcker i så fall 120 poäng (eller Mtv eller Jmf - som det förkortas ofta: Mtv = Meritvärde eller Jmf= jämförelsetal).

    Om konkurrens kommer att uppstå eller ej är det ännu ingen som vet. Antal platser på utbildningen "ställs mot" antal sökande till den utbildningen - och sedan ser man om antal sökande är fler eller färre än antal utbildningsplatser.

    Som obehörig kan man inte bli antagen, även om tomma /lediga/ platser skulle finnas ... där för är det jätteviktigt att bli behörig.
    Så höga betyg i så många ämnen från grundskolan som möjligt - ska man sträva efter. Detta både för att högre betyg speglar djupare kunskaper och för att i fall konkurrensen om platserna uppstår, så har du bättre chans att komma in.

    Jag hoppas jag svarade på dina frågor nu. Återkom annars igen.
    Bästa hälsningar och lycka till med dina studier och ditt gymnasieval!
    ANNA