denny

    Hej, det är så att jag har gjort klart alla mina engelska kurser (A,B,C) med tanke av att läsa kpu senare, nu var tanken att jag ska läsa en till ämne (Religion) så att det totalt blir 120 hp i slutändan. Jag undrar då om det går att läsa mitt andra ämne som kurs med? kursen är inriktad till ämneslärarprogrammet, det skiljer sig då bara att det är en kurs istället för program. Jag undrar då även om det har fler skillnader, t.ex att man måste klara alla 30 hp? vet inte eller om det går att göra så

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Denny,
    du bör se på utbildningens egen hemsida (jag menar det KPU-programmet som du vill komma in på) om vad de ställer för krav. Det skiljer sig mellan KPU för att bli grundskolelärare och gymnasielärare. Och det kan lite grand skilja sig också mellan olika lärosäten.
    Sedan är det också frågan - om du vill bli lärare i engelska eller i engelska och religionskunskap? för att bli gymnasielärare i engelska och religionskunskap brukar krävas att man har läst (med godkänt resultat) 120 hp engelska och 90 hp religionskunskap - för att bli behörig till KPU.
    För grundskolelärare brukar lite lägre krav ställas: 90 hp engelska och 60 hp religion men grundskolelärare brukar annars oftast vara behörig i 3 ämnen, så ännu 60 hp inom tredje ämne är vanligt att man har, för att sedan söka till KPU.
    Mitt råd är att du antingen hittar information om behörighetskraven på just det programmet (KPU) som du siktar på eller att du tar kontakt med studievägledare på den lärarhögskolan som du vill läsa KPU på.