Emmy
    Jag vill gärna läsa tyska 5, men den kursen kommer inte att finnas när jag börjar trean i höst, finns det något sätt att läsa det på distans under tiden jag fortfarande går trean? Vill verkligen fortsätta med tyskan nu när jag kommit så långt, så det skulle vara kul att fortsätta, även om det inte är på just min skola!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Emmy!

    Så tråkigt att kursen Tyska 5 inte kommer att finnas på din skola! Bra att du vill fortsätta med tyska språket!
    Det mest realistiska alternativet kan, tyvärr, bli självstudier. När du sedan har kunskaper, kan du göra prövning och få betyg på dina kunskaper.

    Det du kan prova göra:
    Se på http://www.hermods.se/utbildning-tjanster/tyska-5/pitea det är en kurs via Komvux (och du är för ung för Komvux, det är från 1 juli det kalenderåret man fyller 20 år eller om man redan är klar med gymnasiet - som man är behörig att läsa på Komvux), men du kan försöka få din gymnasieskola köpa en plats för dig på en Komvux kurs.
    Din skola skulle också kunnat köpa en kurs för dig på en annan gymnasieskola.
    Du kan tyvärr inte kräva det. Skolans skyldighet sträcker sig inte så långt. Men du kan alltid fråga.

    Studieförbund, såsom Vuxenskolan eller ABF - erbjuder också kurser i språk, men det är inte gratis.

    Jag ska samråda med kollegorna och i fall vi hittar på ngt. bra alternativ för dig - återkommer vi.

    Lycka till!
    Milla
    Studie- och yrkesvägledare