Alfa
    Jag ska börja egentligen börja på gymnasiet till hösten men ska förmodligen åka iväg ett år till USA, och börja ett år senare på gymnasiet. Men min fråga är om när jag kommer tillbaka från USA, vilket bli sommaren 2016, om jag då kan tenta av det stora delarna som gåtts igenom under första året på gymnasiet? Så att jag då skulle kunna börja tvåan när jag kommer tillbaka...? Tacksam för svar

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Alfa,
    jag tror inte det är möjligt att tenta av första året på gymnasiet.
    Den enda möjligheten är om du själv ordnar Särskilda Prövningar /självstudier med ev. handledarhjälp/ - kostnaden á 500 kr. per kurs är vanligt förekommande och du får skaffa dig de nödvändiga kunskaper på egen hand. Det är minst 8 kurser som du behöver tenta av. Det kommer att kosta 4 000 kr. och du får inte pengarna tillbaka i fall du skulle få betyg F i Prövningen.
    Jag tror det är mycket mer realistisk planering om du söker till åk1 på gymnasiet till hösten 2016. Du blir ett år äldre än de flesta i din gymnasieklass och det finns fördelar: du blir mognare med mer erfarenhet och djupare kunskaper i engelska (om du har bott ett år i USA) och vet bättre vad du vill göra efter gymnasiet.
    Det är vad jag tycker blir bäst för dig.
    Du får gärna återkomma med andra frågor eller om du har ngt. förslag på hur du kan ordna studier/prövningar i kurser som läses i åk1 på gymnasiet.

    Ett förslag som jag har: kontakta http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/korr-onlinegymnasium
    med frågan om du skulle kunna läsa på distans. Upplägget är annars att det ingår några få OBLIGATORISKA träffar och du kan inte åka på de träffarna från USA, antar jag. Frågan är om Korr online gymnasiet kan göra undantag i ditt fall. De är NA, SA, HU /kultur/ och TE som erbjuds på distans.

    Bästa hälsningar
    ANNA SYV