Anneli
    Jag har precis avslutat en färskollärarutbildning. Jag undrar nu om det går att studera vidare till slöjdlärare med inrikting textil? Är förskollärarutbildningen en lärarutbildning att bygga vidare på eller krävs grundskole/gymnasieutbildning?

    Jag är isf intresserad av de distansalternativ som finns, vilka jag kan se finns vid två universitet/högskolor i landet.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Anneli!

    Utbildning till lärare i Slöjd finns på Göteborgs universitet, Konstfack, Linköpings universitet & Umeå universitet.

    Förskollärare och Ämneslärare i grundskolan är två olika utbildningar och det finns ej någon klar väg hur en Förskollärare kan bli Ämneslärare snabbare än på "ett vanligt sätt".

    Du kan söka till utbilnding lärare i Slöjd och om du blir antagen, ansöka om "tillgodoräknande" dvs vissa delar av utbildningen kan eventuellt bedömas likvärdiga och du i så fall kanske skulle hoppa över någon/några kurser.

    En mycket bra idé är att ta kontakt med Studievägledare på de institutioner där utbildning till Slöjdlärare finns. De är experter på just den utbildningen och har aktuell info och känner till de eventuella genvägar (om de finns). Du kan t.ex kontakta Gabriella Rizzo som är

    Utbildningsadministratör och studievägledare för lärarutbildningen på Konstfacket
    tel: 08-450 41 51
    [email protected]

    Hälsningar

    Mikael SYV