Milla SYV på FrågaSYV

    Ja, det går (i alla fall teoretiskt sett) att uppnå max antal meritpoäng på alla nationella gymnasieprogram.

    För att nå max i merit behöver du ha godkända betyg i en av kurskombinationer nedan:

    1. Engelska 7 och Moderna språk 3 och 4

    eller

    2. Moderna språk 3 och 4 samt "högre kurser i matematik" (mer matte än din högskoleutbildning kräver)

    eller

    3. Eng 7 och högre kurser i matematik

    eller

    4. eng7, moderna språk 3 och högre kurser i matematik.

    Vilka kurser just din gymnasieskola erbjuder, vet vi inte. Vi vet inte på vilken skola du läser.

    Sedan är det så att det inte är en rättighet att uppnå max antal i merit. Det är möjligt men inte alltid. Det beror på vad din skola kan erbjuda att läsa + vilken utbildning på högskola/universitet du vill söka till.

    Bästa hälsningar

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare