Ebba
    Hej frågasyv! Jag heter Ebba Mattsson och jag bor i lindesberg.till hösten ska jag söka gymnasium och jag vill gå humanistiska kultur,den linjen finns varken på mitt kommunala gymnasium eller på gymnasium i Örebro.därför har jag sökt runt lite på internet och kommit fram till att den närmaste skolan för mig skulle vara högbergskolan,VBU i Ludvika. Jag är även väldigt intresserad av kultur frågor och läser mer än gärna dom ämnen som man ska läsa på humanistiska. Jag vill inte söka bostadsbidrag för att det skulle nog inte gå igenom då det finns humanistiska språk som linje på lindeskolan så dom skulle nog föreslå att jag läser det med kvällskurser i kultur.så därför är min fråga om jag kan söka resebidrag istället då tåg i Bergslagen passerar Ludvika?

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, oj, dessvärre har jag lite svårt att svara på så lokala frågor. Det brukar vara din hemkommun som har hand om alla beslut om ekonomisk ersättning när man gå i skola på annan ort. Kanske kan din Syv på din skola ha mer koll på dina lokala förhållanden och vem du i sådana fall ska kontakta på kommunen om du vill ha hjälp med resekostnader. /Lena, Syv