Arielle

    Hej! Min fråga då är om det finns möjligheten att jag pluggar matte 2b på komvux eller någon annanstans medans jag pluggar på universitet? Just nu så har inte jag så många val att välja till universitet eftersom jag inte har ett betyg i matte 2. På grund av det så tänkte jag plugga någonting på universitet i hösten men att jag pluggar matte 2b samtidigt så kan jag få ett betyg i det. Min andra fråga då är om det är okej att jag sluta på universitet om jag inte känner att jag trivs där och så byter jag till något annat istället? Tackar!

    • Emma : Hej! Det finns inga begränsningar på att du får eller inte får läsa på komvux samtidigt som du läser något på universitetsnivå vad jag vet. Jag har själv läst matematik 2b på komvux i samband med mina högskolestudier.
    • Julia : Tack Emma för din kommentar. Jag vill dock också skriva om att det går bra att läsa matematik 2a som är en lite enklare/lättare kurs som är lättare att få högre betyg i.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Arielle!
    du kan läsa på universitetet och samtidigt läsa på komvux. Tänk dock på att lektionerna kan "krocka" med varandra i tid. Så, om du läser på universitetet på dagtid, sök läsa på komvux på kvällstid eller på distans. Du kan läsa matematik 2a. Det är en lite enklare kurs i vilken du troligtvis lättare kan få högre betyg.
    Vad gäller hoppa av universitetsstudier, så tänker jag här på Studiemedelsfrågan. Om du får studiemedel från CSN, måste du uppvisa tillräckliga studieresultat för att även fortsättningsvis få studiemedel.
    Jag tänker också på att antal studiemedelsveckor är begränsat. Det är max 6 läsår, totalt 12 terminer som studiemedel på eftergymnasial nivå räcker till.