Aleksandra

    Hej, jag går ut 3an nu i veckan (jag går ekonomlinje), och jag har varit sjuk väldigt mycket och det har resulterat i att jag hamnade väldigt mycket efter i skolan och det ledde till att jag inte klarar gymnasieexamen. Min fråga då är om det går att testa specifika kunskapskrav istället för att plugga om hela kursen, tex, i kurden "entreprenörskap och företagande" som är vårt UF, där behöver jag avklara bara några kunskapskrav som var "skriv del" där man skulle reflektera över själva ämnet "entreprenörskap och företagande" och hur det påverkar samhället och individ. I alla fall, min fråga är då om det går att plugga upp enstaka kunskapskrav och ifall det går att göra så snabbt som möjligt på distans? Eller måste man läsa om hela kursen, för då tänker jag att det inte kommer vara samma som det är på gymnasienivå, med UF, utan bara läsa i sådana fall. Jag vet att jag inte kan börja plugga förens jag fyller 20 år, men vill veta så jag vet vad jag ska göra.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Aleksandra,
    om en person får F i en gymnasiekurs, då läser man eller "tentar av" (gör prövning) i hela kursen om hen vill få högre betyg i samma kurs. Men det är inte helt nödvändigt att få godkända betyg i just samma kurser som man läste på gymnasiet (om man ska läsa mot examensbevis på komvux).

    Åldersgränser på komvux
    - om man får ut Examensbevis eller Studiebevis (bevis på att man läste i 3 år på gymnasiets nationellt program) då kan man börja på komvux direkt efter gymnasiet, oavsett hur gammal man är (i andra fall måste man bli tillräckligt gammal, då är det "från 1 juli det året man fyller 20 år"). Utifrån informationen i din fråga tror jag du kan börja på komvux direkt, behöver inte vänta till 1 juli nästa år.

    Examensbevis från komvux
    Vi råder boka tid för planering med SYV på komvux. Det finns givetvis reglerna, men de är många och ibland svårtolkade. I vissa fall kan också rektorn på komvux bevilja undantag, därför är det bäst att göra planering mot examensbevis innan man börja läsa kurser på komvux eller göra prövningar efter gymnasiet.

    Förlängd studietid på gymnasiet
    Eleverna kan (ofta på grund av sjukdom eller om de elitidrottar) i vissa fall, på undantag, få förlängd studietid på gymnasiet och läsa på gymnasiet längre tid än 3 läsår. Det kan vara mycket fördelaktigt för dig om du får en sådan förlängning. Prata med kurator på din skola, visa läkarintyg. Kuratorn kan ta frågan till rektorn.