Fauzia
    Min gymnasial poäng räcker inte till 2250p och jag har läst naturvetenskap, som är till för grundläggande behörighet när man ska söka t.ex sjuksköterska programmet. Men jag har läst vård och omsorgarbete på komvux, och nu undrar jag om det går att räkna ihop mina poäng från gymnasiet och komvux som kan uppnå 2250 poäng som grundläggande behörighet? Eller måste jag läsa upp mina betyg från gymnasiet för att få höja upp till 2250 ?

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej,

    du måste få ut ett Slutbetyg eller Examensbevis från komvux. I annat fall har du inte Grundläggade behörighet "på betyg".

    Ett annat sätt att uppnå grundläggande behörighet på >> är via 3-årig arbetslivserfarenhet + ett mindre antal godkända gymnasiala kurser (och för konkurrens använder man i så fall resultat av Högskoleprovet).

    Boka tid med SYV på komvux för att få svar om du kan få ut ett Slutbetyg eller Examensbevis från komvux.