Emir
    Hej
    Jag tar studenten i år och har sökt till sjuksköterskeprogrammet till höst. Jag undrar om det går att ta bort kurser som inte är obligatoriska, har en massa E som kommer sänka mina betyg?
    Så mina fråga är går det att bort kurser som inte är obligatoriska? Har exempelvis E kursen 'Ledarskap' som är inte är nödvändig för sjuksköterskeprogrammet, går det då ta bort den?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Emir!

    Om du inte läst några U-kurser (utökade, enligt rektors beslut), vilket är ett Undantag /som regel läser man "som vanligt" 2500 poäng på gymnasiet/, då kommer alla kurser (förutom Gymnasiearbete) att räknas in i ditt jämförelsetal.

    I kursen Gymnasiearbete, 100 poäng, kan man bara få F eller E i betyg och man måste få E för att få Examensbevis (med F i gymnasiearbete får man Studiebevis och kommer sakna Grundläggande behörighet till högskolestudier).

    Du skriver om kurser som "inte är nödvändiga för sjuksköterskeprogrammet" och önskar kunna "ta bort" dem. Jag tror du menar att de "nödvändiga" kurser är kurser för Särskild behörighet, som Matte 2 och Naturkunaskap2, stämmer det?

    Saken är dock den att man är tvungen att även ha Grundläggande behörighet till högskolestudier och det är i ditt fall Examensbevis.

    Om en plats på högskola konkurrerar man med sitt Meritvärde.

    Meritvärde = Jämförelsetal + de eventuella Meritpoängen

    I fall du saknar just Meritpoäng, blir ditt Meritvärde = Jämförelsetal

    Jämförelsetal är det samma som "betygssnitt", eller "medelbetyg". Exempel - om du har hälften A och hälften C betyg, blir medel B-betyget och du har Jämförelsetal på 17.5. Har du då 1,5 i Merit "ovanpå det", blir ditt meritvärde 17.5 + 1.5 = 19.0

    De enda kurser som inte räknas in är - i vissa fall - U-kurser, utökade (som man på undantag, rektors beslut, får läsa utanför programmets 2500 poäng). De U-kurser är markerade med "U" i Examensbeviset, som man får när man slutar på gymnasiet. I vissa fall räknas U-kurser i och i vissa andra - inte. Men om du inte kommer ha några U-kurser, kommer alla dina kurser (förutom gymnasiearbete) räknas in.

    Jag vet inte vilket program du läser på gymnasiet och inte heller om du intresserad av något annat yrke än just Sjuksköterska>>

    men kika gärna på andra yrken>> i första hand på yrken inom Hälsa- och sjukvård>> och även på utbildningar som finns inom Yrkeshögskola>>

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Läs gärna lite mer om Meritpoäng på gymnasieguiden.se, snabblänk är här>>

    och om att uppnå behörighet till högskola, snabblänk är här>>

    ANNA