Agnes
    Jag har studerat både master- och kandidatkurser på KTH utan att ha läst alla planerade kandidatkurser i mitt program, då jag har haft svårt för många av kurserna. Efter diskussion med studievägledare valde jag att börja läsa masterkurser utan att ha avklarat de tre första åren med alla kurser, för att inte tappa hoppet utan komma framåt. Jag har nu tillräckligt många HP för en kandidat generellt, men det är som sagt mixat i nivå på kurserna och jag har inte de kurser som står i kursprogrammet för mitt program. Går det i alla fall att ta ut en form av fil kand eller liknande? Jag har skrivit ett kandidatexamensarbete inom mitt program, men KTH har inte samma typ av definition på kurser med A, B, C-nivåer etc., så vet inte vilka som kan hopas ihop som under ett ämnesområde.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Agnes!

    din fråga måste vi tyvärr hänvisa till studievägledare och utbildningsansvariga på det lärosäte där du vill ta ut din examen.
    Du kan med fördel vända dig till flera olika lärosäten - högskolor/universitet. Du kan få lite olika svar från olika lärosäten.
    Saken är den att varje lärosäte får själva bestämma (inom vissa ramar, så klart) vilka villkor man måste uppfylla för att ta examen från deras lärosäte. Detta ryms inom "den akademiska friheten", kan man kanske säga.
    Det är alltså ingen annan än de ansvariga på just den institutionen där du vill ta ut examen - kandidatexamen, högskoleexamen, yrkesexamen eller en annan typ av akademisk examen - som kan svara dig.
    De generella "ramar" känner du nog till själv: minst 180 högskolepoäng, kandidatkurs måste vara godkänd + minst 90 hp måste vara inom ditt "huvudämne".
    Det är givetvis ett "problem" när kurser i viss mån överlappar varandra - då blir 90 hp inte riktigt tillräckligt i volum. Man har läst i 3 terminer på heltid inom rätt ämne, men det räcker ändå inte. :( Tråkigt! men hur man ska lösa det - kan inte vi här på fråga syv svara på.
    Du vet säkert att det går att få jobb även utan att man har tagit ut examen, du uppger då i CV-n alla de kurser som du har godkända betyg i.
    Givetvis är det önskvärt att ta ut en examen; det blir då även lättare för arbetsgivare att snabbt förstå vad du har för utbildning.
    Och om man vill läsa på avancerad nivå, magister eller masterprogram - då är behörighetskravet att ha tagit ut kandidatexamen.
    Jag beklagar att behöva svara att vi ej kan svara på din fråga, utan måste hänvisa dig till det lärosäte där du vill ta ut din examen.
    Bästa hälsningar och Lycka till!

    ANNA