elin
    Hej,
    jag har hoppat av gymnasiet, på grund av att jag tröttnade för jag aldrig fick uppgifter som var på min nivå, så jag tröttnade efter 10 år i skolan, av inget vettigt.
    Jag vill gärna tenta av det snabbt, så jag kan få studera de som jag vill, jag är under 20 år och kan ju inte gå på komvux, finns det någon möjlighet i Sverige för detta..?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Prövningar får man göra i alla städer, oavsett var man bor eller är folkbokförd och betyg från prövning är lika mycket värt som betyg man får i slutet av en kurs. Varje prövningsförsök kostar idag 500kr.

    Det är ca 24 kurser du behöver att få betyg i för att kunna sedan ta ut examensbevis .

    På folkhögskolans allmän kurs kan man få ut omdöme om grundläggande behörighet på bara ett läsår, om man är riktigt duktig.

    Studie- och yrkesvägledare