Hej!
    för att få betyg måste du hitta var du kan göra en särskild prövning***, vilket kan bli svårt.
    Annars så kan du fråga en utbildningsansvarig på den utb. dit du vill komma in på - om de kan ge dig en egen test eller om de kan göra ett undantag och ta in dig utan att du har betyg i programmering 1. Om du uppger vilken eller vilka utbildningar (helst skicka snabb-direkta länkar) kan vi förhoppningsvis ge dig mer info och hjälp.

    *** ang.Prövningar
    Du som inte längre är gymnasieelev får göra prövningar i hela Sverige, oavsett var du är folkbokförd i för kommun eller vilken stad du bor i Sverige i. Redan innan Covid-19 var det mycket svårt att hitta var man kan göra prövningar. Nu är det ännu mycket svårare. Under sommaren (juni-juli-aug) är det extremt få ställen som erbjuder prövningar. Det finns oftast ingen möjlighet att göra prövning "på distans" utan endast personligen, på plats. Covid-19 tvingade många ställen att ställa in prövningarna.
    Om din fråga avser en yrkeshögskoleutbildning (www.yhguiden.se) så kan det finnas möjighet att gå en förberedande/behörighetsgivande utbildning eller att få undantag från behörighetskraven.