Julia SYV på FrågaSYV

    Hejsan!
    det bästa rådet jag kan ge dig - prata mer kuratorn på gymnasieskolan (eller med rektorn). Det är rektor som är ytterst ansvarig på skolan, men just den frågan du ställer brukar oftast gå via kuratorn.
    En fundering jag har: om det blir endast en klass inom den inriktningen du kommer läsa på gymnasiet, kan man då inte gå i "en annan klass". Sedan är det också så att inom de valbara kurserna så är det vanligt att eleverna från olika klasser (och ibland även från olika årskurser) ingår i samma undervisningsgrupp.
    Vidare undrar jag också: hur blir det på rasterna och under aktiviteter som ligger på icke-skoltiden, men där eleverna ändå deltar? Det är svårt (kanske, tyvärr, omöjligt) att undvika en viss person helt om hen går på samma skola.
    Jag vet inte anledning till varför du vill gå i en annan klass än "en viss person", därför säger jag att du helst ska ta kontakt med kuratorn, som har sekretess och ej kommer att föra vidare det du säger i kuratorsrummet. En möjlig lösning är kanske att du skulle försöka "bli sams" med den personen ( i alla fall så pass att ni skulle kunna delta i samma lektion samtidigt ) men om inte det är möjligt, så skulle jag råda dig att försöka byta skola.
    Hoppas någonting i mitt svar blir till hjälp!
    Lycka till!