Lill
    Hej! Jag går just nu andra året på ES-linjen. Jag trivs inte alls och tycker att det är väldigt jobbigt och jag har börjat lida av ångest och kanske mot depression (har inte berättat för någon om att jag tror jag har ångest dock vet mina föräldrar att jag tycker skolan är jätte jobbig). Så just nu lider jag igenom skoldagarna och när jag kommer hem orkar jag inte göra någonting och vill inte göra någonting för jag blir så slut av att skolan är så jobbig för mig.

    Nu har jag börjat försöka gå en/två hela veckor sen vara hemma några dagar nästa men detta är inte hållbart, både då jag missar mycket och för att jag mår så dåligt. Men den allra jobbigaste lektionen är Individuellt val (Matlagning 1) då man ska jobba två och två varje lektion och jag blir alltid "andrahandsvalet" eller inte vald alls (har sagt detta till kuratorn två gånger men inget har ändrats) och jag orkar inte med det längre. På andra lektioner jobbar man iaf 2 och 2 bara ibland och det kan jag (kanske) klara av men inte varje lektion.

    Så nu till min fråga: går det få ett "halvt" betyg eftersom jag läst halva kursen eller göra någon stor skrivuppgift istället för praktiskt. Eller går det ta bort den helt utan att mina (troliga) framtida studier blir lidande?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden
    Hej Lill,
    det är mycket tråkigt att du hamnade i en jobbig situation.
    Bra att du har pratat med kurator. Om inget har ändrats efter dina två samtal med kuratorn, så tycker jag du bör söka upp kuratorn ännu en gång - snarast och säg att du måste i så fall gå prata med rektor. Det är rektor på programmet som är ytterst ansvarig. Rektorn kan också hjälpa till med att ordna någon sort "speciallösning" som du själv har förslag på: att du gör en skrivuppgift i stället för praktiska övningar.
    Att få "ett halvt betyg" går inte. Alla påbörjade kurser bör betygsättas och min förhoppning är att du kan få minst E i kursen i alla fall - och helst högre betyg.
    Jag undrar om du skulle kunna söka hjälp hos läkare eller psykolog. Skolan måste ha möjlighet att ordna så att du får träffa en psykolog. Större skolor har egna psykologer. Mindre skolor kan ordna så att psykologen kommer till dig på skolan eller att du kan besöka psykologmottagningen. I fall du skulle bli sjukskriven, behöver du inte läsa på heltid - i alla fall under en viss period.
    Annars så är det strikta regler: i fall du hoppar av en kurs, läser du fortsättningsvis på deltid och med det inte har rätt till Studiebidrag. Utan att uppnå betyg i minst 2500 poäng och av dem minst 2250 godkända poäng - kan du inte få ut gymnasieexamen. Du får i så fall Studiebevis /intyg/ som kan kompletteras upp till gymnasieexamen i efterhand - t.ex. på komvux.
    Jag tycker inte att hoppa av en kurs är en bra lösning. Jag tycker du bör prata med läraren i den "jobbiga kursen", förklara din situation och framföra ditt förslag på en lösning: du lämnar in skrivuppgift eller om ni tillsammans kan komma någon annan lösning för dig at uppnå minst E i kursen. Jag tänker på en riktig situation som faktist kan uppstå: man kan när som helst upptäcka att man är allergisk mot mjöl, mjölk eller andra livsmedel och kan inte hantera dem - och bör inte straffas för sin sjukdom. Det måste alltså - teoretiskt sett - finnas möjlighet att slutföra Matlagningskurs utan att röra livsmedel, tänker jag.
    Andra lösningar som jag kan tänka mig: byta till samma program men på en annan skola; byta program; söka läkarvård och följa läkarens rekommendationer /du har kanske "kronisk trötthets syndrom" som numera är en erkänd diagnos, har jag hört... är inte läkare och kan inte svära på det, men har hört att det ställs numera bl a även den diagnosen/. Hur som helst så är det inte OK att vara helt slut när du kommer från skolan. Någonting inte står rätt till: det kan finnas olika orsaker till det men NÅGOT är fel och ngt. måste göras åt det.
    Du är ännu inte myndig och dina vårdnadshavare har inte bara rätt utan även en skyldighet att ingripa, tycker jag. De kan och även bör kontakta rektor på ditt program för att diskutera alla olika möjliga lösningar som kan förbättra din skolsituation.
    Jag hoppas att någonting i mitt svar blir till hjälp för dig. Du får gärna återkomma framöver och berätta hur det går. Jag hoppas mycket på att din situation förbättras till det bättre mycket snart.
    Bästa hälsningar och stort LYCKA TILL!
    Liselotte SYV
    Liselotte