Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Alex,
    den generella programplanen för Ekonomiprogrammet finner du här: gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/EK/programplan/Programplan_EK.pdf

    ---- Och du har alldeles rätt: en kurs i ämnet moderna språk är obligatorisk, den ingår i Programgemensamma ämnen.
    Om din gymnasieskola kan erbjuda dig läsa moderna språk 4 och 5, får du givetvis läsa dem. Och de kurserna kan läsas inom Programfördjupning eller inte Individuellt val. Din skola har dock ingen skyldighet att erbjuda de kurserna, men om skolan kan erbjuda dem och du vill läsa dem, så får du gärna göra det!

    • : Okej så om jag förstår rätt så skulle det gå in i programfördjupning som 200p och då skulle jag kunna läsa 2 andra på individuellt val , jag läser just nu på komvux .
    • Mikael : På komvux är det mycket friare än på gymnasiet. Från 1 juli 2021 är det ännu mycket friare vilka kurser som får ingå i examensbeviset. Gör planering mot examensbevis tillsammans med SYV på komvux, är mitt råd. Många kurser i ämnet moderna språk får ingå i examensbevis från komvux (som regel).