Gary
    Hejsan!

    Jag går just nu i 1:an på teknikprogrammet och jag är intresserad av sedan välja informations- och medieteknik i 2:an då jag är intresserad av programmering och datorer i allmämhet.

    Jag planerar att studera vidare till en civilingenjörs examen inom datateknik sedan efter gymnasiet. För att komma in på detta program krävs det dock att man har gått matematik 4 samt fysik 2.

    Eftersom att jag planerar att gå informations- och medietekniks programmet så kommer jag inte att plugga dessa kurser. Går det att välja till både matematik 4 och fysik 2 som enskilda val?

    Tack så mycket! Ha en fortsatt trevlig dag!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Gary!
    om du vill vara säker på att få läsa fysik2 och matematik4 behöver du välja inriktning Teknikvetenskap. Och som du kan se i Programplanen för TE, är de kurserna obligatoriska på TE/inriktning teknikvetenskap. På andra inriktningar på teknikprogrammet är de kurserna "valbara" alltså kan eventuellt möjlighet finnas att läsa dem, men finns ingen garanti. Ingen av de kurser som inte är obligatoriska kan man på förhand ge ngn garanti på att kunna läsa. Blir det ont om lärarkapacitet eller händer ngt annat, så kommer de obligatoriska kurser att prioriteras och de elever som önskar läsa kurserna som valbara, kommer i andra hand... kanske får inte läsa de kurserna.
    Du får på din gymnasieskola fråga om din skola har för avsikt att erbjuda de kurserna som valbara på den inriktningen som du vill välja. Som sagt, du kan inte få en garanti. Du kommer troligtvis få svar från din skola att de kurserna kommer finnas på listan av de valbara kurser på din skola, så brukar det vara. Sedan får man se hur många elever som väljer just de kurserna (väljer... eller snarare Önskar) och hur långt lärarkapacitet räcker.
     Du får alltså välja mellan att garanterat läsa matte 4 och fysik 2 --- och läsa den inriktning som du önskar läsa.
    Det som är bra är att i fall du ej kommer få godkänt betyg i fysik2 och/eller matte 4, kan du komplettera efter gymnasiet. Du blir då "försenad", tyvärr, inför dina högskolestudier - kanske så länge dom ett helt läsår (beror på om din högskoleutbildning startar på våren eller inte).
    Fysik 2 och Matematik 4 kan man på komvux (på heltid) läsa på sammanlagt 10 veckor.