Ali
    Hej!

    Jag är en elev som går i nian. Jag har haft det lite tufft de senaste veckorna så att jag varit sen med att lämna in några skoluppgifter. Nu är det så att jag hört att betygen är låst men jag vet att jag verkligen behöver lämna dessa sista uppgifter som jag tror kommer höja betyget. Går det för lärarna att ändra på betyget även fast expeditionen i skolan redan låst dem?

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Ali,

    beklagar att du har haft det lite tufft de senaste veckorna.

    För att kunna ändra de redan satta betygen krävs det rektors beslut. Rektor fattar det beslutet väldigt sällan, i princip endast om det av misstag satts fel betyg. Jag tror inte det går att ändra betyget i det fallet som du beskriver i din fråga. Kanske om du kan uppvisa läkarintyg, att du var sjukskriven under tiden inlämningar skulle göras.... men i fall du var på skolan, men inte lämnade uppgifter i tid - blir det nog ganska så svårt att få igenom det som du vill. Men prova prata med Kurator. Du kan berätta vad som hände /för kurator/, varför du har haft det tufft... om Kurator pratar med Rektorn, så kanske finns det en liten chans att du skulle kunna lämna in uppgifterna nu.

    Som regel, så är det Nej, det går inte... men, beroende på vad som hände, varför du hade det tufft, via Kurator och Rektorn, så kanske det kan gå.

    Ha det bäst!

    Peter syv