Noel
    Hej! Jag hade velat byta från Flygteknik programmet till samhälls då jag verkligen inte trivs här. Har gått cirka 3 månader i ettan. Går det fortfarande att byta?
    • Anna : Den som fattar besIut är Rektor på SA på den skoIa dit du vill byta. Har du frågat på någon skoIa än?
    • : Har endats pratat med min metor om det. Men jag tänkte om det är för sent än.
    • Anna : Läs gärna mitt svar (nedan) där jag förklarar att chansen är liten att byta till SA. :(

    3 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Noel,

    det är mycket tråkigt att du inte trivs. :( Tyvärr så tror jag att chansen är liten att byta just till SamhäIIsprogrammet, detta pga nu går du på ett yrkesprogram och SA är ett högskoleförberedande program - det är för det första och för det andra, så är innehåll i programmen rätt så Olika.

    Det programmet som ligger närmast (innehållsmässigt) till ditt program är Industritekniska programmet.

    I vilken del av Sverige /stad/ vill du läsa? Och vilka andra program kan du tänka dig - förutom SA?

    De mest realistiska alternativen är att

    1. antingen söka om till år 1 igen - och påbörjar läsa hösten 2017 & under resten av läsåret försöka lära sig så mycket som möjigt på din nuvarande utbildning

    eller

    2. försöka byta till ngt. tekniskt yrkesprogram, som t.ex Industritekniska programmet.

    Men det är rektor på den "mottagande skolan" som bestämmer. Vi kan fråga på skolorna om plats finns någonstans, men då måste vi veta I VILKEN DEL AV SVERIGE kan du tänka dig att läsa? :)

    I Norrbottens län är det 13 gymnasieskoIor som erbjuder SA>>> - vilka av dem skulle du kunna pendIa till eller flytta tiII den orten där utb. ges?

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Noel,

    om du bor i Luleå, kanske du kan pendla till Älvsbyn (ca 6 mil) eller till Piteå (ca 5.5 mil) - till de gymnasieskolor som finns på de orter.

    Annars är det för långt att pendla, känns det som - t.ex till Boden är det ca 37 mil och till Jokkmokk ca 18 mil. Om det finns plats och gymnasieskola där kan ta in dig, måste du i så fall flytta dit. Hur ställer du dig till det? Har du pratat med dina föräldrar/vårdnadshavare - vad säger dem (vill de att du bor hemma eller är det OK för dem om du flyttar för att gå på gymnasiet)?

    Det är meningslöst att fråga om det finns plats på en skoIa om du ändå inte ska kunna använda platsen (t.ex pga det är för långt att pendla och du inte vill eller kan flytta).

    Därför avvaktar vi med att fråga på skolorna om de har plats. Svara på vilka orter du kan gå i skola.

    Hälsningar

    Mikael SYV

    Ludmila SYV på FrågaSYV

    Vi fick nu svar från rektor i Gällivare att de har plats på Samhällsvetenskapsprogrammet. Det är små klasser på skolan. Jag undrar dock hur det blir med boende för dig i så fall... Så vitt jag förstår så är det ca 25 mil mellan där du bor nu och skola i Gällivare. Kan du flytta och bo i Gällivare? För att pendla dagligen 25 mil enkelväg är ju inte möjligt.

    Bästa hälsningar

    Ludmila SYV

    • : Jag vill inte gå någonannanstans än i Luleå. Jag har frågat rektorn på skolan men inte fått svar
    • Anna : Bra att du frågade rektor på skolan. Nu håller vi tummarna för att du ska få ett positivt svar och kan byta! :)