Albin
    Hej

    Jag går i tvåan på gymnasiet och läser teknik med inriktning på information och medieteknik. Det jag undrar över är om man kan hoppa över en kurs i trean utan att det påverkar möjligheten att studera på högskola. Vad jag har förstått behöver jag läsa 2500 poäng varav några måste vara matte och svenska osv. Men eftersom jag läste tyska 1 i ettan så uppnår jag till 2600 poäng. Kan jag då hoppa över en kurs som t.ex. religion utan att förlora möjligheten att studera på högskola vilket jag kommer att göra.

    Tack på förhand!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Albin,

    Religion1 är en Obligatorisk kurs, därför att den ingår inom "gymnasiegemensamma ämnen" och läses på alla nationella svenska gymnasieprogram; och utan Betyg i den kursen går, alltså, inte ta ut examensbevis men det går bra att ha F betyg i den kursen in i sitt examensbevis ... du kan i /Programplanen för TE->  se vad som måste ingå i examen från Teknikprogrammet.
    Om du läste en extrakurs Tyska 1, borde Du kunna hoppa över en annan 100 p kurs inom programfördjupning eller inom individuellt val pga kurser i Moderna språk (alltså bl.a kurser i tyska) kan ingå inom en av de kategorier, alltså räknas som programfördjupande eller som en kurs inom individ.val.
    OBS! om det är viktigt för dig att behålla Studiebidrag från CSN, försäkra dig om att du fortfarande läser på heltid... endast studier på heltid ger rätt till Studiebidraget/studiehjälpen från CSN, när man läser på gymnasiet.
    Att du under ett läsår läser på mer än heltid, befriar inte från kravet på heltidsstudier för att bibehålla rätten till studiehjälpen från CSN - under resten av gymnasiet. ... Man kan alltså inte genom studier på mer än heltid under åk1, få läsa på mindre än heltid under åk2 och/eller 3 och ändå ha rätt till studiehjälpen.
    Vi avråder från att "hoppa av" kurser utan att ha pratat med SYV på sin skola.
    Bästa hälsningar
    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare