Stephanie

    Hej! Jag läser just nu termin 4 på sjuksköterskeprogrammet men går ändå lite i tankarna på röntgensjuksköterska. Går det efter färdiglagd examen till sjuksköterska att tillgodoräkna sig poäng på röntgenssk eller måste jag börja om från början på programmet om jag senare skulle bestämma mig för att läsa det? Vänliga hälsningar, S

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,
    enligt svaren från de sakkunniga, är det så pass stor skillnad i innehåll i utbildningar till Sjuksköterska och Röntgensjuksköterska, att de ses som i princip helt olika utbildningar.
    Att någonting från den ena utbildningen skulle kunna tillgodoräknas som en del i en annan utbildning förekommer i princip inte. Så, svar vi kan ge (utifrån det som studievägledare på de aktuella programmen säger) är att man får gå röntgensjuksköterskeprogrammet från början till slut, hela programmet - och detta även om man sedan innan är legitimerad sjuksköterska.