Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Rim,

    om du inte fick godkänt betyg i engeIska grund och kom in på NA på dispens, borde du av din skoIa ges möjIighet att först Iäsa EngelIska Grund och sedan, när du har uppnått godkänd nivå i engeIska grund, Iäsa vidare - EngeIska 5 och 6.

    Oavsett hur du kom in på Naturprogrammet, så kan man ej ta Examensbevis från något nationeIIt gymnasieprogram utan godkänt betyg i EngeIska 5. EngeIska 6 krävs för GrundIäggande behörighet tiII högskoIestudier, dvs utan godkänt betyg i eng6 bIir man inte behörig tiII högskoIa.

    Om ditt måI är högskoIestudier, måste du ta tag i engeIskan. Du måste skaffa dig kunskaper i eng så att du kan få godkända betyg i både eng 5 och 6.

    Förhoppningsvis får du nytta av mitt svar tiII dig. Önskar dig Iycka tiII i dina studier!

    Peter SYV

    • : men jag vill veta om vad händer om jag fortsätter att läsa engelska 5 utan att jag gå engelska grund och får betygen
    • Mikael : Om du får godkänt betyg i EngeIska 5, kan du "gIömma" engeIska grund. Eng5 är en högre kurs, som bygger på EngGrund. Om man har kunskaper i eng5, då anses man automatiskt ha kunskaper i engGrund.
    • Emma : Jag återupptar denna tråd för en följdfråga; betyder detta att man på IMPRO eller med dispens i engelska kan läsa engelska 5 (och givetvis också ha grundskolans engelska i studieplanen) och när ett betyg i engelska 5 uppnåtts kan även ett betyg på grundskolans engelska sättas? Har jag förstått det hela rätt då?
    • Anna : Man måste först få godkänt betyg i Engelska Grund och sedan läser man Engelska 5. Utan godkänt betyg i engelska grund har man inte förkunskaper för att kunna klara engelska 5, därför läser man först engelska grund tills man får godkänt betyg i den för att sedan gå vidare till Engelska 5.
    • Anna : Mikaels kommentar säger INTE att man får betyg i eng grund om man får godkänt i eng5, utan den säger att "vad ska man med godkänt betyg i eng grund om man redan fick betyg i en högre kurs?". Men i praktiken är det extremt sällan att man läser eng 5 utan att först ha fått betyg i eng Grund. Jo, inom Vuxenutbildningen /komvux/ när personer har vissa kunskaper i engelska men inga betyg, kan man göra Nivåbedömningstest som kan påvisa att man kan börja på eng 5 men det testet sätter inte betyg i eng grund; resultat av nivåbedömningstest "bedömer" personen ha förutsättningar att förhoppningsvis klara en viss kurs, trots att man ej har godkänt betyg i en lägre/underliggande kurs.
    • Emma : Jag förstår. Saken är den att på skolan där jag jobbar görs detta redan. Det är en mycket liten skola där väldigt mycket samläsning sker. Saknar man ex engelska grund eller matematik grund så läser man (oftast) ändå engelska 5/matematik 1 (med extra stöd från läraren) och när denna grymnasiekurs är avklarad så sätter man även det betyget på grundskoleämnet i fråga. Jag vill egentligen bara forska i huruvida det är OK att göra på detta sätt eller ej...
    • Mikael : Om man kan klara av eng 5, borde man ha fått godkänt betyg in eng grund på grundskola, tycker man. Egentligen är tanken att eleven som inte har godkänt i eng grund ska på "engelska-timmar" läsa eng i en ligen grupp eller med läraren individuellt /gå iväg och läsa den kurs som ger honom/henne grund för att klara sedan eng 5/ - så är tanken att det ska vara.
    • Emma : Ja, jag förstår att det är så i de bästa av världar men tyvärr inte där jag jobbar. Lärarna menar att matte 1 och engleska 5 är väldigt likt dessa ämnen från grundskolan och att eleven med deras extra stöd i klassrummet (pga liten skola är det alltid små grupper) kan klara denna kurs och därmed också få grundskoleämnet "avklarat". Jag är ny på skolan och är därför inte överhuvudtaget inblandad i att utforma denna metod. Nu behöver jag ju dock veta huruvida det begås något fel (utifrån lagar etc) genom denna metod som jag bör ta upp med skolledning?
    • Mikael : Rektor är ytterst ansvarig på skolan. Om rektor vet att det är på det viset och tycker det är OK, då har du "ryggen fri". Om eleverna lär sig tillräckligt och får godkänt betyg i ex. Eng 5 så är det ju bra för elever. Vad är alternativet? Om er skola inte kan erbjuda en separat undervisning i eng.Grund, menar jag? Då är det att vägra ta in obehöriga elever. Då får dem läsa Preparand i ett år först och nästa år komma in på gymnasiet. Mitt förslag är att Extrahjälpen sätts redan på grundskolan och att eleverna uppnår godkänt i eng grund redan på grundskolan. Ju yngre man är desto lättare lär man sig språk, det har forskning bevisat. Att samarbeta med grundskolorna eller i alla fall påtala om att de bör sätta in extrahjälpen redan på grundskolan - är mitt förslag. Hör annars med skolverket. Deras upplyssningstjänst har tel.nr 08-527 332 00 och tel.tid kl.9.30-11.30 & 13-15 på vardagar.
    Läs alla kommentarer