Sirina

    Hej! Jag går nu första året estetprogram men jag vill bli läkare efter gymnasiet. I min skola kan jag lägga till alla kurser som jag behöver (biologi2, matte4, kemi2, fysik2) . Jag tänkte att jag kan fokusera på dessa ämnen som jag behöver för att bli läkare och få bra betyg på de och musik ämnen kan jag plugga lite och bara få godkänd på de. Frågan är hur kommer detta att påverka min betyg och min möjlighet att plugga till läkare efter gymnasiet?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Sirina,

    om du får mycket högt resultat på högskoleprovet, kan du med lågt meritvärde komma in, i HP-urvalet. Men i Betygsurvalet (BI) konkurrerar du med ditt meritvärde och där kommer alla kurser från ditt examensbevis (betyg i kurserna) att inkluderas i ditt meritvärde och varje kurs påverkar, spelar roll. Endast alla A-betygen i alla kurser i examensbeviset brukar inte vara tillräckliga, utan man ska även ha några merit(extra)poäng - som man får för engelska 7, moderna språk 3och4 och/eller för högre mattekurser; eftersom läkarprogrammet kräver matte 4, är högre matte ( i det sammanhanget ) Matematik 5 och specialisering. Läs gärna på gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng

    angående läsa fysik, kemi, biologi och högre matte på Estetiska programmet... Det är tycker inte jag är en så jättebra idé, tyvärr. Du behöver läsa följande kurser som egentligen inte ingår i ditt program: Fysik1a och 2, Kemi 1 och 2, Biologi 1 och2 samt matematik 2,3 och 4. Sammanlagt är det kurser á 950 poäng som motsvarar 2 terminers studier på heltid + 7,5 veckor på heltid utöver 2 terminer på heltid... det är nästan 2,5 terminer på heltid som du ska läsa utöver dina heltidsstudier. Det är inte rimligt. Risken finns att bli utarbetat/utbränt och skada sin hälsa. Jag vill avråda för att ge sig in i det. Jag tycker det är bättre att du antingen byter till Naturvet.programmets inriktning naturvetenskap eller att du på gymnasiet läser matematik 2 och 3 och kompletterar med övriga kurser efter gymnasiet, vilket du borde kunna göra på ett läsår.
    I ES ingår endast matte 1b som en obligatorisk kurs men du kan förhoppningsvis läsa matte 2 och 3 som valbara kurser. Med godkänt betyg i matte 3 blir du behörig till alla de olika naturvetenskap.basår på olika svenska lärosäten. Du kan då efter gymnasiet söka både till komvux och till basåren på högskolenivå (samt också, om du hellre vill det, till naturvetenskapliga basår på folkhögskolorna). Sedan ser du var du kommer in och kan välja var du kommer komplettera inför ansökan till läkarprogrammet.