måns
    Hej jag går 1an på estetiska programmet, och jag ska byta och ska prata med syv på den skolan jag ska byta till. Hur lätt är det? Hur går det till?? Är jättenervös över att jag inte kommer lomma in på nya skolan men samma linje..

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden
    Hej Måns,
    om du byter till samma utbildning men på en annan skola, så är det nog inga större problem - ni måste bara stämma av att du läste exakt samma kurser på din gamla skola. Om det är någon diskrepans /skillnad/ i kursupplägget (vilket det kan vara) - bör ni utarbeta en Studieplan om hur du skall läsa ikapp i den /eller de kurserna/ där du ligger efter.
    Om du fick tid för att träffa SYV på den nya skolan, är det så att skolan vill ha dig som elev. I annat fall skulle de bara svara att de inte har plats eller uppge någon annan orsak till varför du inte får byta. Skolorna är inte alls skyldiga att ta in nya elever mitt i läsåret.
    Du fick erbjudande att träffa SYV på skolan, vilket 100% betyder att de vill ha dig som elev. Det är bara att gå dit: komma i tid - provåk innan /om du inte vet exakt hur lång tid det tar/, kom hellre 5 min för tidigt än 1 min för sent - och ta med dig en förteckning över alla kurser som du läser nu på din nuvarande skola.
    Du är inte myndig och kan vara bra att ha med dig en vårdnadshavare. Det har du absolut rätt till och det kan jag rekommendera också att du gör. Mamma eller pappa kan sitta i korridoren men gå in till SYV vid behov. Det är bara bra om en icke-myndig elev kommer med en vårdnadshavare, vars samtycke till byte av skolan ändå behövs. Det ger ett seriöst intryck och bevisar att dina föräldrar står bakom ditt beslut om att byta skola, vilket de också borde göra för att det skulle gå vägen.
    Lycka till! Återkom gärna och berätta hur det gick!
    Mvh
    Liselotte SYV
    Liselotte
    • : Hejsan, Liselotte jag var på mötet igår (torsdag) och jag kom in på skolan!! Det var inte så mycket kurser jag missat, Det var en eller två som jag får plugga lite mer på för att komma ikapp, Jag är glad att du svarade så fort och är tacksam över att du hjälpte mig lite på vägen. Mvh Måns :)
    • Liselotte : Så bra!!! Så glad jag blir för din skull! LYCKA TILL! Du kan alltid höra av dig om du kommer på någon fråga om studier eller söka jobb eller annat liknande. Vi försöker svara snabbt. Känner du någon som också behöver lite hjälp, tipsa om oss. Ha det... ! *L* :-)