Elev

    Hej, jag har nu snart gått en hel termin på Försäljning & Service linjen (Handelsprogrammet) och har börjat tvivla på min framtid. Hör alltid omkring mig att Handel är en oframgångsrik linje. Att den är ”lallig” osv… Jag vill veta om gymmnasiet har stor betydelsen för framtiden eller inte, kan knappast sova på nätterna längre. Folk flinar när de får reda på att man går Handels linjen. Jag vill starta företag eller bli entrepenör. Så min fråga är helt enkelt, bör jag vara rädd eller orolig? Är gymmnasiet så betydelsefullt för framtiden?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Ronny!
    Du har rätt att söka om till nytt program till nästa höst, och du kanske t o m bör göra det, men sedan, när du får antagningsbesked kan du ta en ordentlig "funderare" och bestämma om du stannar på ditt nuvarande program eller om du börjar läsa år1 på ett nytt program. Du förlorar inget på att göra ansökan till ett nytt program till nästa läsår!
    ​​​​​​​*** *** ***

    Entreprenör/Egenföretagare kan man bli efter i princip vilken utbildning som helst, det viktigaste är att ha en hållbar affärsidé och viljan och resurserna att omsätta den i praktiken.
    FS är ett "nytt program" på gymnasiet. Tidigare fanns ett annat program som FS "bygger på" men det skedde många förändringar inför införande av det nya programmet FS. Vad gäller val av gymnasieprogram (frågan om möjligheterna efter gymnasiet) så är sanningen den att man kan lära sig väldigt mycket på vilket program som helst och, å andra sidan, kan man ha bristfälliga kunskaper och få realistiska möjligheter efter "vilket program som helst" också. Vi får många frågor från ungdomar som gick högskoleförberedande program och har godkända betyg i sina examensbevis men som "står och stampar": de kommer inte in på eftergymnasial utbildning (ibland för att de har för lågt meritvärde och ibland för att de inte vill studera, utan vill jobba) och de har svårt att få jobb (på grund av att de inte lärde sig något yrke).
    Att lära sig ett yrke och komma i kontakt med arbetslivet tidigt i livet är mycket bra grund att bygga vidare på.
    Du skriver om att "folk" säger nedvärderande saker om FS men vem är "folk"? Vad har de för meriter för att kunna ge kvalificerad uttalande, undrar jag? :) Det är tillåtet att ha åsikter och uttrycka dem, ja. Men behöver du rätta dig efter vad "någon" tycker? Och nästa person kommer tycka ngt annat, och ännu en till - ngt tredje... och ska du då "dansa" efter deras pipor?
    Om man tar och jämför Programplanerna för t.ex FS och Ekonomiprogrammet, så ser man att många kurser är exakt samma. Inom samma kurs är det samma innehåll och samma betygskrav. Läser man Svenska 1 eller Engelska 5 så är det exakt samma innehåll man läser och man måste uppfylla samma kunskapsnivå för att få samma betyg, oavsett vilket program man går.
    Här kan du se programplan för FS>>
    Här kan du se programplan för EK<<
    Nu läser du år1... Från år2 kommer du kunna läsa valbara kurser. Se i programplanen för FS, det är 700p.kurser inom programfördjupning + 200p.inom Individuellt val. Det är mycket stor del av utbildningen (jämför: hela utbildningen är på 2500poäng; av de 100p.gymnasiearbete där du själv väljer temat + 900p.valbara kurser, det är 1.000 poäng valbart av 2500p., vilket är mycket (mer på de flesta andra program).
    Se om din gymnasieskola kan erbjuda dig läsa kurserna Affärskommunikation och Entreprenörskap-och-företagande, t.ex. Boka tid med SYV på din skola och säg att dina planer för framtiden är att starta eget och be om råd: vilka valbara kurser du bör välja inom de som din skola kan erbjuda.
    Du kan också försöka få din utbildning likna den som man får på Ekonomiprogrammet, t.ex genom att läsa så mycket matematik som möjligt. Se i programplan för EK vad som ingår där och jämför med vilka valbara kurser som din skola kan erbjuda.
    OBS! det kan finnas möjlighet för dig att läsa utökat program, alltså läsa mer än det som är obligatoriskt. Det är rektor som fattar beslut. Du ökar dina chanser att läsa utökat, om du har perfekt närvaro och alla betyg godkända (helst högre än endast E) + god motivering till varför du vill läsa på mer än heltid.
    ****

    Studie- och yrkesvägledare