Anna
    Hej! Jag ska egentligen gå första året på gymnasiet men fick gå IV då jag sabbade nian, och jag ska gå IV i 2 år enligt min lärare. Jag har dåliga betyg och matten är värst, vill så gärna få en bra utbildning och kunna komma in på högskolan! Hinner jag plugga upp mina betyg i IV på ett år i alla ämnen? Eller är min framtid körd?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden
    Hej Anna,
    tråkigt att du upplever att din framtid kan vara "körd" i fall du inte kommer in på högskola.
    Du kan, för det första, mycket väl komma in på högskola. För det andra, så finns det många andra utbildningar, förutom högskola: t.ex. Yrkeshögskola, se utbud på www.yhguiden.se

    På gymnasiet kan du också få ett yrke som du kan trivas med och gå utbildningar via din arbetsplats (kortare fortbildningskurser) och på så sätt komma till en ledande position i företaget.
    Exempel: en bekant till mig som började som städerska på hotell, som var duktig på det jobbet - fick erbjudande att gå ledarskapsutbildningar på arbetstid med lön och är nu chef för städservice på en stor Hotellkedja, som äger hotell i de flesta stora svenska städer. Ett annat exempel som jag känner till - en person som började som timanställd på Mc.Donald´s och var duktig och flitig - avancerade till att bli manager på en av restaurangerna i en stor stad i södra Sverige - detta utan någon eftergymnasial utbildning.
    Jag säger inte att du inte bör sträva efter att komma in på högskola. Jag säger att det finns även andra vägar som leder till framgång i arbetslivet som kan vara just DIN VÄG.
    Du blir kanske en framgångsrik egen företagare, din egen och även andras arbetsgivare. Läs på http://www.framtid.se/profession/egen-foretagare/

    Angående din fråga om du kan få godkända betyg till sommaren och gå över till ett Nationellt gymnasieprogram, så måste jag svara att jag HOPPAS att det är möjligt. Jag känner inte din kunskapsnivå. Det är dina lärare som känner till den. Om du upplever Matte som ditt största problem, se här www.mattecentrum.se och du kan kanske få hjälp i en av Räknestugorna och/eller räkna på www.matteboken.se när det passar just dig - till exempel under en helg då skolan är stängd och dina lärare är lediga. Fördelen med kurser som finns upplagda på internet är att du kan läsa när det passar dig och i din egen takt. Testa det med Matteboken. Mitt råd är att du börjar med repetition av åk8 eller kanske t o m åk7 - räknar igenom alla uppgifter snabbt och fräschar upp dina kunskaper från de två föregående mattekurserna - jag tror det blir mycket lättare att uppnå framgång i studier i matte i åk9 efter en sådan repetition.
    I absolut värsta fall - om du skulle under tre årstid ändå inte komma in på gymnasiet - kan du läsa in gymnasiekompetens på komvux sen eller få arbete även utan gymnasiekompetens, vilket är något svårare än MED gymnasiekompetens, men inte omöjligt. Det finns arbetsgivare som kommer att se till din personlighet, din vilja att göra ett bra jobb och din vilja att lära sig genom att göra /på ett praktiskt sätt/. Arbetsförmedlingen kan hjälpa till med att ordna praktik och på praktiken får du visa "framfötterna".
    Det är de råd som jag kan ge dig utifrån din fråga och min erfarenhet som SYV.
    Önskar dig det bästa & hoppas och tror att det går mycket bra för dig!
    Liselotte SYV *L* ;-)
    Liselotte