Kelley
    Hej!
    Jag vill bli studievägledare och ska söka till det igen till hösten 2014, blev reserv nu denna höst. Var hos en studievägledare på min skola och han sa att jag borde läsa kurser under tiden och att bland annat historia a (som jag läser nu) var bra om jag ville bli studievägledare.
    Har hört nu att det inte ändrar mitt meritpoäng, men undrar nu alltså om den här kursen kommer göra det lite enklare för mig att komma in på studievägledarutbildningen? Eller går jag detta i onödan?

    En annan fråga också, jag har redan läst historia a på gymnasiet, går jag samma kursen för andra gången nu?

    1 Svar

    Lotta SYV
    Hej! Va roligt att du vill bli studie- och yrkesvägledare. Min spontana reflektion är att du kanske borde läsa nått annat på högskolan och försöka komma in på poängförtur istället och samtidigt skriva högskoleprvet några gånger för att kanske med HP-poängen ta dig in på utbildningen. Annars räcker grundläggande behörighet.

    Lycka till!//Lotta