Sidney
    Hej! Jag går faktiskt redan i gymnasiet, och läser Estetik och Media. Jag vill jobba med spel, helst av allt att utveckla storyn i spel, komma på handlingar och designa karaktärer (eller hur man nu kan förklara). Går jag rätt linje för detta eller borde jag försöka byta? Tack på förhand!
    (Jag vill alltså inte programmera/koda spel, bara för att klargöra)

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Sidney, jag har samrått med kollegorna och vi kom fram till att du går på rätt program och om du skulle byta då är det i så fall till samma program men till en skola som har en speciell profil.
    Jag vet inte på vilken skola du går nu, men se här
    den här skolan http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/lbs-kreativa-gymnasiet-goeteborg erbjuder bl a två profiler: Spelgrafik och journalistik/design - och det verkar passa mycket bra inom det som du vill jobba med.
    Den här gymnasiet http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/nti-gymnasiet-goteborg-sodra-hamngatan - erbjuder profil "grafisk design" & den här - http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/rytmus-musikergymnasiet - profil "Media produktion".

    Exakt vilka kurser som ingår i de profilerna, får du fråga på respektive skola.

    Som programfördjupande kurser på Estetiska programmet får det bl a läsas: Skrivande, 100 poäng
    Dramatik&dramaturgí, 100 poäng
    Animation 1, 2 & specialisering - 300 poäng
    Grafisk illustration i pixelgrafik & i vektorgrafik - 200 p.

    Det kan vara bra för dig att läsa några av de kurser eller kanske alla dem, men alla de ryms inte inom 500 poäng programfördjupningar. Du får fundera på om du vill använda även dina 200 p. individuellt val och läsa då alla de kurserna, som jag nämner ovan. Du kan även fråga på skolan om du får läsa en utökad kurs, en extra kurs - en eller två. Det är utöver heltid i så fall. Det kanske du kan vänta lite med och se om du hinner med de vanliga studier på heltid så pass bra att du även orkar läsa mer. Du skulle i så fall kunna planera läsa en eller två utökade kurser under å k 3. Om utökade kurser får man fråga speciellt, det är ingen generell rättighet. Skolan kan neka dig läsa utökade kurser.

    Hoppas jag sparade på din fråga nu, men i annat fall - hör av dig igen. Vi skall försöka hjälpa dig allt vi kan.
    Bästa hälsningar
    ANNA SYV