Max
    Hej

    Jag går första året på naturvetenskap inriktning natur. Allting har gått hyfsat bra för mig förutom kemi och matematik 2c. Jag har matat mig något så oerhört mycket. Har haft 3 prov i respektive kurser och misslyckats med varenda ett, alltså ligger jag på ett F just nu. Kemi vet jag ingenting om men i matematik har jag fått en kursvarning. Jag har dock äntligen börja ta mig i kragen och börjat plugga inför det närmaste kursproven i matte även om jag ligger så oerhört långt efter.

    Min fråga är om det går att komplettera de två kurserna om något av kursproven skiter sig och man har noll betygsunderlag bara F. Kan man typ jobba upp de parallellt med kemi02 och matte3c?

    Tack för svaren, kan svara på alla frågor mycket snabbt
    • Anna : Är du säker på att du vill fortsätta läsa samma utbildning?
    • : Ja, jag skulle definitivt klara av det om jag kom ikapp
    • Anna : Läs mitt svar, nedan. Vid F-betyg kommer du ha rätt till prövning. ang."klara" så kanske du får godkända betyg, E. Men sedan med lågt meritvärde (alla kurser från gymnasiet räknas ju in) så kanske du inte kommer in på någon högskoleutbildning som du vill komma in på, eller vad är dina planer efter gymnasiet? Att ha Examensbevis från Naturvet.programmet där man ej lär sig något yrke, med lågt meritvärde... vad ska man använda det examensbevis till? Får man då inte högt resultat på Högskoleprovet, kommer man ju inte in på högskola/universitet. Jo, kanske på ämneslärarprogrammet för att läsa mot yrke: lärare i naturvetenskapliga ämnen (i så fall förstår jag att endast E räcker i betygen). Det är en helt annan sak att "klara" kurserna på ett yrkesprogram där man lär sig ett yrke, t.ex läser för att bli Elektriker, och endast E räcker ju, då man konkurrerar inte om jobben med meritvärde. :)
    • : Borde jag i alla fall försöka göra kursproven i matematik 2c och kemi 01 för att se om jag kan vara kvar?
    • Anna : Ja, visst. Gör allt du kan för att skaffa dig så bra kunskaper och så höga betyg som möjligt. Lycka till!
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Max.

    Reglerna säger att om en gymnasieelev fick F i en kurs har hen rätt innan avgång från gymnasiet göra Prövning i den kursen (tidpunkt från prövningen är det skolan som bestämmer).
    Konstigt nog får eleven fortsätta läsa nästa kurs som är högre/överliggande den kursen där eleven fick F och med det också saknar förkunskaper inför nästa kurs... det är i praktiken små chanser att få godkända betyg i svårare kurser i samma ämne när man fick F i lägre kurser. Kanske kan man genom högre studier klara lägre kurser bättre, i samma ämne? Beror nog på vilka förkunskaper som fattades (alltså orsaken till F.betygen).
    Gör ditt bästa och försök skaffa dig kunskaper som ger dig godkända betyg. Om det inte blir så, då har du i alla fall rätt att göra prövning i F-kurserna sen.
    Min fråga är: är du helt säker på att du vill fortsätta på samma utbildning? Kanske fundera på att byta till Natur-samhälle eller till ett annat program där du slipper läsa mer matte än matte 2 och slipper också läsa kemi?
    Vänligen
    ANNA