Hej!
    Fotoutbildningar på högskolenivå i Sverige brukar kräva grundläggande behörighet + antagningsproven godkända; alltså portforljö, där man samlar sina foto och som man skickar till utbildningsansvariga. Vilket program man gick på gymnasiet brukar då inte spela någon roll, bara man får ut examensbevis och godkända betyg i svenska 2,3 och engelska 6 (kurser som krävs för grundläggande behörighet). På yrkesprogrammen på gymnasiet har eleverna rätt att läsa svenska 2,3 och eng 6 om de säger till om det (det är elevens rättighet); sedan ska man också uppfylla kraven för examensbevis. I annat fall har man inte grundläggande behörighet till högskolestudier.
    Om kraven för examensbevis kan du läsa på gymnasieguiden.se/informeras/vad-kraevs-foer-att-uppna-gymnasieexamen

    Angående Komvux
    Det är rätt olika hur komvux i olika kommuner funkar. Det gemensamma är dock att personer med kort tidigare utbildningsbakgrund prioriteras. Alltså om ngn med endast grundskola bakom sig och du med examensbevis från gymnasiet söker samma utbildning på komvux, så kommer hen med kortare utbildning in först; sedan är det sällan som man med gymnasiekompetens kan komma in på t.ex fotokurserna på komvux (om det ens erbjuds fotokurserna på komvux i din kommun). Det är till komvux i den kommunen där du är folkbokförd som du kommer söka till. Utbildningsutbud förändras. Vilka kurser som erbjuds nu och vilka kommer erbjudas när det blir dags för dig att söka - kan vara väldigt olika.

    Andra skolformer
    Förutom högskola-universitet och komvux, finns också andra former av utbildningar: KKU, Folkhögskola, Yrkeshögskola, Privata skolor.