Ariana
    Hej jag går andra ringen i gymnasium , naturvetenskap jag har klarat alla mina andra ämnen med höga resultat men tyvärr så kommer jag inte få godkänd på matte 3c.

    Kommer jag ändå kunna få examen????

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Ariana!

    Om du får godkända betyg i alla andra kurser men ej i Matte 3c, kommer du kunna få Examensbevis för att med enbart 100 p. F - uppfyller man kraven för gymnasieexamen. Du kommer då få Grundläggande behörighet till högskolestudier. Du blir inte behörig till de utbildningar som kräver Matte 3 & F i Examensbeviset "drar ner" Meritvärde i dina betyg, dvs du kommer inte kunna konkurrera om utbildningsplats på de utbildningar där högt meritvärde krävs för att få plats.

    Du vinner mycket på att försöka läsa om Matte 3 under nästa läsår eller tenta av den innan du slutar på gymnasiet - och få E betyg i den kursen i din Examensbevis.

    Bästa hälsningar & lycka till!
    ANNA