Nils
    Jag har nu gått halva året på naturvetenskap, jag känner att plugga inte är min sak och jag vill byta, än sålänge har jag blivit godkänd i allt, men jag känner att jag vill byta till el och energi för jag gillar datorer.

    Ska jag börja om ettan nästa år eller går det börja 2:an med de andra 98:orna nästa år?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Nils,
    du har rätt att söka om - till åk1, upprepa ansökningsprocessen från i fjol.
    Du kan också kontakta rektorer på alla de skolorna dit du kan tänka dig att byta och fråga
    1. om det finns plats på EE
    och
    2. om de i så fall kan ta in dig.
    I detta fallet när du vill byta från NA till EE, kan det vara lättare att byta efter åk1 - eftersom rektor kan fatta beslut om individuellt anpassat program och byta ut några kurser från EE mot dem, som du får betyg i på NA.
    Nu, mitt i läsåret, kan det vara problematiskt för dig att hoppa in i pågående kurser som inte har läst från början. men det är upp till rektor på programmet att bestämma. Du får givetvis fråga nu på en gång, du behöver inte vänta till sommaren.
    Glöm inte att prata med dina vårdnadshavare för att du ännu inte är myndig. Rektor på EE kommer fråga dina föräldrar efter deras samtycke innan hen fattar beslut om att ta in dig.
    Bästa hälsningar & lycka till!
    Anna SYV