Sara
    Hej!

    Det är så att jag hoppade av gymnasiet där jag läste Omvårdnadsprogrammet (nuvarande VO). Fick med mig några betyg, men inte alla. Fyllde 20 och var tvungen att söka komvux för att gå i skola vilket jag ville då jag alltid velat bli läkare.

    De ämnen jag fick betyg i är:
    Arbetsmiljö och säkerhet - VG (50p)
    Engelska A - G (100p) *skulle egentligen fått ett VG, kan man höja upp betyget i form av prövning om man för nuvarande läser Engelska B (eller, som det nu kallas, Eng 2)?
    Medicinsk Grundkurs - MVG (100p)
    Svenska A - VG (100p)

    Sedan fick jag IG på två kurser, men fick med poäng(?)
    Matematik A - IG (100p)
    Datorkunskap IG (50p) *läraren satte fel betyg, kan man även här göra prövning?

    Läser i nuläget 4 kurser på komvux, som tar slut i slutet av maj, och de är:
    Matematik 1c
    Svenska 2
    Engelska 6
    Spanska 1

    Jag undrar nu då vad för ämnen jag måste läsa till så att jag kan gå in på läkarlinjen, och hur jag kan göra det på snabbaste sätt (tror inte man kan välja mer än 4 kurser på komvux åt taget, vilket jag tycker är ganska litet då jag är duktig men fick låga betyg i vissa ämnen då jag var borta mycket). Sedan undrar jag också hur mitt betyg ska ligga minst för att klara av att börja på läkarlinjen. Är inte så van vid det nya betygsättet.

    Det blev en hel del frågor, men vill jätte gärna få reda på dessa svaren då jag går runt och är osäker på om jag ens kan bli läkare, och hur det ska gå till. Vill också lägga till att det redan är dags för mig att söka till nya kurser, så er hjälp skulle vara mycket uppskattad! Har alltid drömt om att bli läkare, och kan inte riktigt se mig göra mycket annat.

    Tack på förhand! / Sara

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, härligt att du är så målmedveten! Känns dock som att du skulle behöva boka en tid med Syv på ditt Komvux för att göra denna studieplaneringen - jag är dessvärre dålig på hur du kan plugga där eftersom jag först och främst jobbar inom gymnasiet här på Gymnasieguiden. Det är även ditt Komvux som kan bedöma om du får göra prövningar i kurser - det kan inte jag tyvärr. /Lena, Syv
    • : Okej, tack för ditt snabba svar! Då vänder jag mig till Syv:n på komvux. / Sara :)