shahriar
    hej jag går på LBS där jag läser programmering , men jag vill gärna läsa vidare som läkare i lunds universitet . Men jag måste läsa biologi 2 och kemi 2, men det finns inte i min skola. Jag undrade om man kanske kan läsa under sommarlovet eller något

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hejsan,
    Biologi 2 och Kemi 2 är 100 poängskurser, det är alltså 10 veckors heltidsstudier som man normalt sett lägger på dem.
    Om din skola inte har möjlighet att ge dig plats på de kurserna under gymnasiestid, kan du fråga om de låter dig tenta av dem i fall du skaffar dig kunskaper genom självstudier.

    Om du tänkte söka utbildning på högskola/universitet till höstterminen, är sista dag för komplettering med betyg - den 15 juni. Du kan alltså inte läsa de kurserna under sommaren efter åk3.
    Om du vill läsa kurserna under sommaren mellan åk2 och 3 - är då första frågan: blir du behörig? kommer du att mot slutet av åk2 ha godkända betyg i Biologi 1 och Kemi 1?
    Nästa frågan blir - var skall du läsa de kurserna? Komvux kan ha sommarkurser, men de tar inte in studerande under 20 år som inte har en avslutad gymnasieutbildning sedan innan.
    Folkhögskolor kan också ha sommarkurser, men där får man inga betyg, utan omdömen och det är enbart hela gymnasieutbildning /i sin helhet/ från en folkhögskola som kan ge behörighet till en högskoleutbildning.
    Då återstår det att skaffa sig kunskaper genom självstudier och göra prövningar eller att läsa på komvux efter gymnasiet och söka till vårterminen eller hösten därpå.
    Prövningsenheten i Göteborg finns på Skånegatan 20 och här får du direkt länk http://goteborg.se/wps/portal/enheter/gymnasieskola/provningsenheten/!ut/p/b1/04_SjzQ0NzYzNjU3srDUj9CPykssy0xPLMnMz0vMAfGjzOKNTL0DnYy8jA3c3YJNDYyMQ92CHP3DjN0NTPVzoxwVAcY2R38!/ till info- om vad som gäller vid prövningar.

    Fördelen med att läsa kurser är flera: det är lättare att få högre betyg, du har rätt till studiestöd /Studiehjälp eller Studiemedel/ när du studerar. Anmälan till prövning ger inte rätt till studiestöd.

    Den lösningen som jag tror mest på är att läsa kurserna på komvux efter gymnasiet
    eller att söka Naturvetenskapligt basår på högskola/universitet. Det blir en omväg /tar ett år längre tid/ men samtidigt är det en rimlig planering och kan vara den bästa lösningen.

    Vi känner inte till möjlighet att läsa in behörighet under sommaren på andra ställen än komvux eller skaffa betyg genom självstudier och prövningar. Om du hittar någon annan lösning, får du gärna meddela oss. Vi är på en ständig jakt efter olika möjligheter för ungdomar att ta sig fram.

    Önskar dig allt väl & lycka till!
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare