agnes

    Om jag exempelvis kommer in på en juristlinje, men inte har möjlighet att läsa programmet till hösten, kan jag på något sätt garantera en plats på linjen i framtiden? Tex, om jag läser i en månad för att sedan hoppa in / ta "studie avbrott", är jag i framtiden garanterad att få börja på samma linje igen? Finns det något sätt att bli garanterad när man väll kommer in men som sagt egentligen inte vill fullfölja utbildningen just då?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Agnes,
    det du frågar om heter att söka "Anstånd" med bibehållen studieplats.
    Läs info på studera.nu/livet-som-student/ta-en-paus-eller-byta-studieort/anstand - där står det hur man ansöker om anstånd om det handlar om studier på högskolenivå, i Sverige.
    Det finns ingen garanti på att kunna få anstånd beviljad. Tanken är att man ska läsa när man väl kom in.

    Om du påbörjar studierna, behöver du få godkända betyg i några (eller i alla fall i minst en kurs) och det kan du kanske göra först i slutet av terminen - för att ha "bättre chans" att kunna hoppa in i samma utbildning, senare, men ngn garanti kan man inte ge. Anledningar: hur programmet är ihopsatt kan förändras, t.ex kanske den eller de kurserna som du får godkända betyg i inte ens ingår i programmet om ett år eller när du vill "hoppa in igen". Sedan kan det finnas andra personer som också vill "hoppa in" - t.ex läser de samma program men på en annan ort ... det kan finnas många "bra anledningar" att vilja eller behöva hoppa in i en pågående utbildning. Men om ingen ledig plats finns på programmet då du (eller ngn annan) vill "hoppa in" då kan man inte göra det, även om du har godkända betyg i kurser som ingår i programmet.
    Så, att söka anstånd och om du får det beviljat, är det enda sättet att garantera att kunna påbörja utb.senare.

    Mvh

    L.

    Liselotte