Olivia

    Vilken utbildning är det lättast att få jobb med? Gastronomiprogrammet på HKR eller kandidatprogrammet i genusvetenskap vid Lunds universitet ?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Olivia,
    jag kan bara gissa - för att jag inte vet hur arbetsmarknaden kommer se ut om 3 år... och min gissning är att hkr.se/program/gastronomi är bättre grund för att få jobb än 3-åriga studier i genusvetenskap. Men det finns också yrken inom vilka accepteras "högskolestudier inom vilket område som helst" - du kan se några exempel:
    Arbetsförmedlare
    Studiestödsutredare
    utbildningsadministratör - inom de yrken jobbar folk med diverse olika utbildningar. Men om man vill jobba med det som man utbildar sig inom och ej behöva efter 3 år läsa ännu mer, t.ex masterprogrammet (2 årigt program på avancerad nivå) då "röstar jag på" hkr.se/program/gastronomi

    Och "missförstå mig rätt": inget fel att läsa genusvetenskap. Men min erfarenhet är den att det är många fler som läser genusvetenskap, sociologi och globala studier än det finns möjlighet att anställa. Det är inte alls ovanligt att man blir "Tvungen" att söka till masterprogrammen och försöka läsa ännu 2 år (mest pga man ej får ngt jobb med kandidatexamen). Sedan kan man med masterprogrammet ändå gå arbetslös eller jobba med ngt som inte har ngt att göra med det man läste på högskolenivå, över huvudet taget.