Edith
    Hej, jag är nu inne på mitt sista gymnasieår, jag har bytt från häst, till djurvård till hundinriktning. I ettan var jag verkligen galen i hästar och i tvåan försvann det intresset. därför bytte jag till djurvård, men det passade mig inte heller, så jag bytte till hundinriktning tätt in på. Jag hade sedan praktik på en kogård ( tjatade på lärarna att få vara där) där jag verkligen trivdes, det var som handen i handsken. Jag visste direkt att detta vill jag göra, detta vill jag göra i resten av mitt liv, köra traktor, vara med kossorna, och jag brinner fortfarande för detta, för djuren!
    Men... då var jag redan inne på mitt andra år och jag var osäker på om det verkligen var nödvändigt att byta, jag menar, jag 'är uppväxt med djur, jag har en flock får hemma och jag har haft två lamningar hemma. det är lixom det som är min grej. Djuren betyder allt för mig och jag vill inte hålla på med något annat.
    jag vet inte vad jag ska göra, för vem vill anställa någon som inte har gått lantbrukslinje på gymnasiet?
    Vad tycker du jag ska göra, jag är verkligen orolig över att det är kört för mig när jag gått helt fel linje....

    Mvh Edith
    • Liselotte : Finns inriktning Lantbruk på din gymnasieskola?
    • Edith : Nej, om den fanns hade jag bytt
    • Ludmila :

      Hej Edith, kul att du är intresserad av lantbruk och lantbruksdjur, och att du har får och lamm hemma som du sköter om! Jag tänker att du får massor med kunskap med dig från Naturbruksprogrammets inriktning Djurvård / hund. Det är jättebra erfarenhet att du har gjort APL på en kogård! Det är ju lite synd att din gymnasieskola inte har inriktning Lantbruk på naturbruksprogrammet, men det viktigaste är att du är intresserad, för då hittar man alltid nya vägar framåt! Om du ska ha någon mer APL så kanske du även kan ha den på en gård med kor? En idé är att du pratar med en studievägledare vid ett naturbruksgymnasium med Lantbruks-inriktning så får du garanterat fler tips. Se www.naturbruk.se. Hälsningar från Naturbrukskolornas Förening

      Om du vill se en lista på samtliga gymnasieskolor i Sverige som erbjuder inriktning Lantbruk på Naturbruksprogrammet, så finner du den på Gymnasieguiden.se/gymnasium?NB/lantbruk

    • Edith : Tack, jag har faktiskt haft kontakt med rektorn på svalövs gymnasium ich jag funderar på att gå om tvåan och ta studenten inom lantbruk istället... tycker du det är bättre att jag tar studenten här jag går nu eller går om ett år?
    • Ludmila :

      testa provgå på den nya skolan några dagar, minst en hel skoldag - är det bästa rådet jag kan ge. Om det känns bra på den nya skolan, skulle jag (om jag var i dina "skor") nog byta. För att vad du kan gå för utbildningar efter gymnasiet, om du tar examen till sommaren, kan ingen garantera. På komvux är man beroende av deras budget (hur mycket pengar komvux får för just det året). Vilka utbildningar som kommer erbjudas i framtiden - är det ingen heller som kan veta säkert. Utbildningsutbud förändras.

    Läs alla kommentarer

    2 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Edith,
    T o m det året du fyller 19 år kan du fortfarande söka om till år1 på gymnasiet. Om du fyller 19 år under året 2022, kan du söka till gymnasiet för att antas till år1 till hösten 2022. Sedan om du har många godkända betyg från naturbruksprogrammet, borde du kunna bli uppflyttad till år2 och påbörja läsa NB/inriktning Lantbruk hösten 2022 med sikte på gymnasieexamen till sommaren 2024. Men du måste i så fall tyvärr hoppa av gymnasiet under det här läsåret, för att man får inte antas till gymnasiet om man redan har genomfört 3årig utbildning på gymnasiet nationellt program.
    Du skulle givetvis finna tid om du kunde byta till Inriktning Lantbruk nu, på en gång, men nu är det redan slutet på september, så jag tror det blir svårt att få lov att hoppa in i år2 på inriktningen Lantbruk, men du får givetvis fråga rektorer på de gymnasieskolorna som erbjuder den utbildningen.

    Listan på gymnasieskolorna där inriktning Lantbruk erbjuds finner du på gymnasieguiden.se/gymnasium?NB/lantbruk

    Om du inte vill eller kan ändra inriktning (kanske för att det ska försena avslut på gymnasial utbildning med minst ett år) - så kanske du på något sätt kan försöka få godkända betyg i så många kurser inom inriktningen Lantbruk som möjligt. Det är följande kurser som ingår i den inriktningen:
    Byggnadsunderhåll
    Djuren i naturbruket
    Fordon och redskap
    Lantbruksdjur 1
    Lantbruksmaskiner 1
    Marken och växternas biologi
    Växtodling 1 .
    Fråga på din gymnasieskola om du kan läsa någon eller några av de som kurser inom Individuellt val eller som U-kurser (utökat program). Det är tyvärr rätt många kurser. De går sammanlagt på 700 gymnasiala poäng (de skulle på heltid läsas på 35 veckor). Om du kan läsa någon kurs på gymnasiet och sedan skaffa dig kunskaper i ännu några fler kurser genom självstudier efter gymnasiet (och betygen genom prövningar) - då är du en bra bit på vägen. Kanske ska du då kunna komma in på en yrkeshögskoleutbildning: utbildning/vretagymnasiet/driftledare-lantbruk

    Liselotte
    • Edith : Jag har haft lite kontakt med rektorn på skolan jag vill byta till, hon säger att det eventuellt går att lösa att jag hoppar in i åk 2 nu
    • Anna : Jättebra! undersök det vidare. Be till exempel om att få provgå minst en hel skoldag innan du bestämmer dig för att byta skola. Lycka till!
    • Edith : Okej, tack!
    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej igen,
    vi fick svar från Vreta utbildningscentrum:
    om att du kan komplettera din utbildning med komvux lantbruk https://www.nbg.nu/vreta/vuxenutbildningar/

    Ett annat svar från en person som är insatt inom den aktuella branschen lyder:

    Jag tror det bästa alternativet för Edith är att hon går färdigt sin utbildning. Därefter ordnar hon en bra anställning på ett lantbruksföretag. Hon söker därefter till Komvux Distansutbildning Lantbruk. Utbildningen börjar i januari och pågår under ett år. Hon kan då både arbeta och studera samtidigt. Men det ställer både krav på disciplin och ork att arbeta 100% och studera. Hon kanske blir tvungen att arbeta delar av året (terminerna) på ca 80%.

    Nedan ses länk till utbildningen.

    Komvux Lantbruk Skog Distans (nbg.nu)

    Komvux Lantbruk Skog Distans - nbg.nu

    Komvuxutbildning inom Lantbruk och Skog - 40 veckor distans. Studieomfattningen är valbar, 100-800p. Utbildningen riktar sig till dig som planerar att starta som företagare eller anställd inom jord och skog.

    www.nbg.nu

    Jag tror det blir det bästa alternativet. Det hon då läser gör hon även i praktiken, vilket är den absolut bästa inlärningssituationen.

    När hon är klar med sin Komvuxutbildning kan hon sedan gå vidare till Yrkeshögskolan och Driftledarutbildning. Hon får på den utbildningen mer produktion-, ledarskap-, ekonomikunskap inom lantbruk och blir ännu mer attraktiv på arbetsmarknaden.

    YH Lantbruk (nbg.nu)

    YH Lantbruk - nbg.nu

    yrkeshögskoleutbildning (yh) inom Lantbruk och Driftledning 200 YH-poäng. Driftledarutbildningen - Utvecklingsmöjlighet till eget företagande eller stimulerande ledarjobb!

    www.nbg.nu

    • Edith : Du tror inte jag kan söka till en vuxenutbildning efter studenten? Istället för komvux
    • Julia : Vilken "vuxenutbildning" undrar du över? KomVux = förkortning för Kommunal vuxenutbildning. Så, du menar en annan "vuxenutbildning" som inte är kommunal?, är det då på en folkhögskola? eller på en yrkeshögskola?
    • Edith : det finns en vuxenutbildning ( kallas det iallafall där) i svalöv
    • Anna :

      Vuxenutbildningen och komvux i Svalöv är exakt samma sak, vilket du kan se på svalov.se/utbildning--barnomsorg/svalofs-gymnasium-och-vuxenutbildning

    • Edith : Jaha men toppen, då är det den jag vill gå! Men… är det helt säkert att jag kommer in där? Har jag alla betyg poäng som krävs osv…?
    • Anna : Att få plats på en komvux-utbildning kan inte garanteras. Endast grundskola är en rättighet. Högre studier än på grundskolenivå kan inte garanteras. Man söker och förhoppningsvis kommer in. Om inte - så söker man till nästa utbildningsomgång. Dock kan det tyvärr vara så att man inte kommer in alls. Känner till ett fall då en kille sökte till Elektriker på komvux 10 ggr (i fem år) men kom inte in. Han hade sedan innan fullständig gymnasial utbildning och var lågt prioriterad. Det slutade med att han började jobba som "obehörig undersköterska". Tyvärr kan det bli så att man inte får läsa yrkesutbildning på komvux, oavsett hur många ggr man söker. Men man kan också ha tur och komma in.
    Läs alla kommentarer