rafael
    Hej!

    Nu är det så att jag behöver hjälp med att tolka lagstiftningen angående skolregler.
    Jag har försökt att googla och hitta information, men jag lyckas inget vidare.

    Fallet som detta berör är att en vän studerar två svenska kurser samtidigt. Den
    ena är "svenska3" på komvuxnivå, VUC Västerås och den andra är "svenska som andraspråk grund"
    på grundskolenivå i Carlforsska gymnasiet, Västerås. Man kan fråga sig varför en person
    måste läsa svenska på grundnivå då den behärskar svenska3, men svaret är att min vän MÅSTE läsa
    den specifika kursen på just det gymnasiet (Carlforsska i Västerås) för att kunna
    bli berättigad till att läsa "engelska 6" på samma skola, och det är DEN "engelska6"-kursen
    som hon behöver att inneha för att bli berättigad till ett slutbetyg från gymnasiet och
    kan påbörja sin ansökan till högskolan. Hon behöver inte "svenska som andraspråk grund"-
    kursen, men hon måste läsa den för att kunna få läsa "engelska 6". Men vuxenutbildning i Västerås säger att det är olagligt att läsa två kurser i samma ämne samtidigt, även om det är ett måste för att få tillgång till en tredje kurs som behövs, nämligen "engelska 6". Har min vän gjort fel eller har vuxenutbildning fel?

    ****
    Vad säger skollagen om att läsa samma ämne fast på två olika nivåer samtidigt. Som ett exempel; kan jag läsa matematik i grundskolan som en fristående kurs samtidigt som jag läser matematik C på komvux som en fristående kurs?
    ****

    Jättetacksam för svar!

    Mvh Rafael Stasinski

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Rafael!
    Jag tror inte skollagen säger någonting över huvudet taget om en situation som du beskriver.
    Det händer att folk läser om redan godkända kurser - av diverse olika anledningar.
    Om en skola tar in en person för att läsa en kurs, så får man läsa den.
    Om en annan skola tar in samma person för att läsa en annan kurs, då får man läsa den.
    Är man Antagen, så får man läsa den eller de kurserna, till vilka man är Antagen.

    Jag förstår inte riktigt vad problemet är. Om din kompis är nöjd och ingen klagar på någonting, då är det väl bra. Bättre kunskaper i svenska är alltid bra att ha om man har för avsikt att studera vidare eller söka jobb i Sverige.

    Ett tänkbart problem som ev skulle kunna uppstå är att i fall det visar sig att den grunden på vilken man blev antagen är inte "riktig", dvs att skola fick felaktiga uppgifter om personens tidigare studier och man blev antagen på "felaktiga grunder". Är det så i detta fallet? Om inte, utan om personen blev antagen på riktiga grunder, utan några felaktiga uppgifter - då ser jag inte något problem.

    Hälsningar
    Mikael SYV
    Hej igen!
    Jo, det är nog där "skon klämmer" att de själva gjorde fel vid antagningen men eleven ska inte drabbas av att att skola gjorde fel. Det tycker i alla fall jag. Och jag tycker ni bör hävda det. OK, det är kanske fel, men det är ju inte den studerande som orsakade felet.

    Det är alldeles riktigt att om man är behörig till att läsa på gymnasiet, då är man inte behörig att läsa på Komvux och tvärtom. Det har delvis med åldern att göra och delvis med tidigare utbildningsbakgrund. Reglerna är ganska komplicerade men jag kan skriva upp dem för dig - så att du kan dem (om du vill).
    Men "grundskolekompetens" vid tillträde till komvux menas då "svensk grundskolekompetens" - då undervisning är PÅ SVENSKA och det är svenska, engelska och matte motsvarande åk9 i en svensk grundskola som man måste ha kunskaper. Det kan man testa med t.ex. nivåbedömning /test, prov.
    Från kravet i engelska kan man få undantag.
    Även från kravet i matte kan man få undantag - men det beror mycket på vad den gymnasiala utbildningen går ut på och om matte verkligen krävs, då kan man ej få undantag.
    ***********
    Angående åldern, så är det så här:
    på komvux kan man läsa i två fall
    1) från 1 juli det kalenderår som man fyller 20 år
    2) om man är "hur ung som helst" men redan har fullständig avslutad gymnasial utbildning (och här är det inte helt klart om utländsk gymnasial utbildning är OK eller om det måste vara svensk utbildning - för det är ju stora skillnader mellan utbildningar i olika länder).

    på ungdomsgymnasiet får man läsa klart det programmet som man har påbörjat - om man påbörjade det programmet innan 1 juli det kalenderår man fyller 20 år. Därför finns det gymnasieelever (på ungdomsgymnasiet som är 22 år gamla ibland) -om man hinner påbörja ett program i tid och sen läser i 3 år.

    ...sedan finns det fall när utbildningsförvaltningen KÖPER särskilda platser på Komvux för unga som egentligen bör gå på gymnasiet, men av någon anledning inte kan det - och då kan man läsa på komvux när man är "hur ung som helst". ... och tärtom - finns det fall när Komvux Köper platser på ungdomsgymnasiet för vuxna och de läser med ungdomar på t.ex Elektrikerprogrammet - kanske inte hela programmet, men delar av det (för att det inte finns en sådan utbildning för vuxna i kommunen och beslut fattas att personen verkligen behöver och pengarna finns i budgeten och då blir det en sådan lösning).

    Sammanfattning: reglerna är krångliga. Ofta är det oklart exakt vad man menar med "grundskolekompetens" och "gymnasiekompetens" (speciellt när folk läste i ett annat land) + att olika undantag görs ganska ofta av olika anledningar. Att de gör Undantag VID ANTAGNINGSTILLFÄLLE kan man be om, men ej kräva. Men om den antagande skola tog in någon som de inte borde ta in - så tycker inte jag att eleven ska drabbas av det. Det finns ju inga regler skrivna för en situation när en skola tar in någon som de inte borde ta in för sådant bör ju inte hända.
    Återigen - med reservation (om att jag ev inte fattade något av vikt eller missade någon ändring i reglerna som i så fall tillkom ganska nyligen) ... så tycker jag att I FALL DIN KOMPIS VILL FORTSÄTTA LÄSA som hon gör nu - bör hävda att hon inte gjorde något fel, att skola som tog in henne gjorde fel - och den oskyldige bör ej drabbas och därför vill ni att hon fortsätter läsa.
    Det är i alla fall min åsikt i den frågan.

    • : Hej Mikael! Tack ett snabbt svar!
    • : Problemet är att det är en studievägledare som sa till min vän att det är förbjudet att läsa "svenska grundnivå" på en gymnasieskola och sedan samtidigt läsa "svenska3" på komvux. Hon sa att utbildningen kostar pengar, och i detta fall blir det dubbelt. Men min vän får bara pengar av komvux och inte av gymnasiet. Så jag ser inte vart det är något problem med pengar avsatta för hennes utbildning. Min vän säger att denna information om att hon läser två kurser är inget dolt, det borde stå i alla system. Så felaktiga grunder är något som vi kan utesluta.
    • : Men då går vi på möte med berörd komvuxrepresentant imorgon och berättar det vi har fått veta av dig. Så får vi se hur det går. Som du säger, det är aldrig fel med att plugga svenska för mycket!
    • : Tack ännu en gång!
    • Mikael : Det som Studievägledaren menade (tror jag) är att det kostar att GE UNDERVISNING - lärartid, plats på utbildningen, som kostar pengar. De pengarna som din kompis FÅR I HANDEN - är det helt annan fråga, det heter Studiestöd. Det mer en moralisk fråga i så fall - om det är ont om utbildningsplatser och någon får läsa samma kurs 2 ggr och någon annan - inte får plats alls. Men menar de att de ska avbryta hennes studier trots att hon vill fortsätta? I så fall tycker jag hon bör gå prata med rektor. Jag tror inte de har någon laglig grund för att avbryta hennes utbildning, om det nu inte finns några andra omständigheter, som jag inte känner till.
    • : Det var så jag tänkte också Mikael. Att det är oturligt från ett perspektiv att hon upptar två platser pga att det inte finns något annat sätt för tillfället att få den kursen hon vill ha, som då är "engelsk6". Men samtidigt så är det oturligt att man motverkar en person som vill studera. Så det är lite av en moralisk fråga, men om lagen är på min väns sida och hon har en ambition till att studera vidare så ser jag inte som att detta är ett fall hon kan förlora. Så ännu en gång så tackar jag för dina välformulerade svar!
    • Mikael : Om din kompis inte har svenska som modersmål - då kan hon säga att hon behöver träna på sitt UTTAL mer och öka sitt ORDFÖRRÅD. Och det är två bra argument - även om hon tidigare skulle ha fått A-betyg i den kursen som hon läser om, dvs en gång till. Det är kanske ngt jag inte förstå i detta fallet eller ngt. jag inte vet. Du får gärna återkomma och berätta för mig hur det går framöver. Jag är Nyfiken! :)
    • : Hej Mikael!
    • : Här kommer fortsättningen...Vi var på VUC i Västerås idag för att konfrontera öga mot öga hur min väns situation ligger till. Ärendet är tydligen fortfarande under utredning och vi ska få svar så fort som möjligt. Vi har inte riktigt än fått veta EXAKT vad felet är, men det är två teorier som jag har. teori1 är att hon läser två kurser i samma ämne ("svenska3" och "svenska grund för invandrare"). men vi kom fram till igår att det borde vara okej att göra det. Min teori2 som jag tycker att representanten på VUC sa idag är att min vän läser samtidigt på KOMVUX och GYMNASIET..Detta känns som det är där felet är enligt om jag har förstått VUC rätt...De säger att man inte kan läsa en kurs på gymnasiet samtidigt som man läser på komvux...Så min fråga är, kan man läsa en kurs på gymnasiet samtidigt som man är på komvux? Tacksam för svar från dig Mikael :)
    • Mikael : Jag tror du kan ha rätt, tyvärr... teori nr.2. Jag skriver utökat svar nu.
    • : Jag har letar efter lite information och hittat följande: "Den gymnasiala vuxenutbildningen är till för dig som behöver komplettera din utbildning på gymnasial nivå. För att få tillträde till den gymnasiala vuxenutbildningen måste du: vara minst 20 år och ha grundskolekompetens, eller" min vän har grundskolekompetens från sitt hemland och hon är i dagsläget över 20 år. Därför borde hon få studera de fristående kurserna som hon har på gymnasiet och på komvux...Jag har även hittat krav som säger att man måste gå färdigt ett gymnasieprogram för att kunna vara behörig till komvux. Det står inte om man ska ha klarat det programmet eller inte.
    • Mikael : Vill du att jag berättar för dig vem som ska läsa på gymnasiet och vem - på komvux?
    • : Jag hittade ett svar som "Lena SYV" har skrivit på denna sida den 28/10/13 att man inte kan ansöka till komvux om man inte har avslutat ett gymnasieprogram. Och min vän har ett avslutat gymnasieprogram från sitt hemland. Så enligt mig Mikael så tycker jag att allt pekar på att hon får studera samtidigt på både den fristående kursen på komvux och den fristående kursen på gymnasiet. Ursäkta för de långa meddelanden, men jag vill gärna få ett så bra svar som möjligt :)
    • : Jag vill gärna höra ditt svar
    • : Det jag vill veta är om hon får läsa sin fristående kurs på gymnasiet och samtidigt även läsa sin kurs på komvux? Hon är över 20 och har ett avklarat gymnasieprogram från sitt hemland. Detta borde göra henne berättigad till att få fortsätta som hon gör nu. men jag kan ha fel :/
    • Mikael : Det där är komplicerat! Jag skriver upp reglerna i ännu ett utökat svar - då får du själv se att det inte är helt lätt att förstå vad som gäller i detta fallet (med din kompis).
    • : Jag förstår. Då väntar jag med spänning på att se vilka regler du skriver ner :) Så det är med andra ord en tolkning av alla regler som gör att antingen vi vinner eller VUC vinner. Då vi bara är vanliga medborgare så ser jag inte att vi har en jämn chans mot VUC ifall det blir en tvist. Finns det någon som vi kan vända oss till då? Jag tänker att man kanske kan vända sig till skolinspektionen? Tycker du att det låter som ett bra förslag?
    • Mikael : Jag tycker att det är bäst att försöka lösa det genom att förhandla och komma överens. Om inte det går, då kan ni begära ett formellt beslut om avstängning från undervisningen med Diarienummer "och hela baletten". :) Ett formellt beslut kan man överklaga. På beslutet står det också var, hur och inom vilken tid man får överklaga.
    • Mikael : Om jag har fel då är jag tacksam om att få veta exakt VAR i så fall. Bra att lära sig ... och jag kommer att erkänna att jag hade fel OM JAG HADE FEL. :)
    • : underbara svar som ger oss energi till att fortsätta! Ännu en gång Mikael tack :) Vi håller dig uppdaterad!
    • : men du har fortfarande inte skrivit vilka regler som gäller. Eller har jag missat det svaret?
    • Mikael : Jag håller tummarna! dvs hoppas att det löser sig på ett bra sätt. Hör av er! :)
    • Mikael : Jo, se ovan i mitt utökade svar - angående åldern och tidigare utbildnngsbakgrund. Hittar inte du, så kopierar jag i så fall över till en kommentar.
    • Mikael : Mitt svar (ovan) har två "utökningar" - först en liten och sedan en längre. I den längre utökningen har jag skrivit för vilka åldrar både Komvux & gymnasiet är tänkta och om diverse undantag.
    Läs alla kommentarer