Daniel
    På gymnasiet gick jag elprogrammet och har därmed läst kurserna Ellära A, Ellära B och Växelström 3-fas. Jag valde däremot inte att läsa kursen matematik B.

    Enligt antagning.se har man behörighet i Matematik B man läst ovanstående kurser, stämmer detta? Hittar ingen information om det här någon annanstans.
    Är intresserad av att studera ett program på universitet där det är krav på matematik B.

    Måste jag läsa Matematik B på komvux eller kompenserar elläran?
    Om den nu kompenserar, behövs det då några intyg eller liknande vid en ansökan till högskola universitet? Varit i kontaktat med SYV i min kommun om det här tidigare men ingen som kunnat ge ett svar.

    Här här en länk till informationen jag hittade på antagning.se.
    https://www.antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/Gymnasieskolan/Slutbetyg-fore-2010-/Sarskild-behorighet1/Kurser-som-ger-sarskild-behorighet-i-naturkunskap-/

    Tack på förhand!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Daniel,
    det är Antagning.se som ansvarar för antagning till högskolor/universitet i Sverige och enligt info- på deras hemsida /länk som du själv hittade också/ så finns det ersättningsmöjligheter för vissa kurser däribland Matte B.
    Var noga med att kolla sifferkod på dina kurser /3 eller 4 siffror i koden gör skillnad/ - om du inte är helt säker är det bra att kontakta Antagning.se och uppge exakt vad det är för kod som du har i dina gymnasiebetyg och be dem om svar. Det är är deras bedömning som gäller när det är dags att få Antagningsbesked.
    En annan sak som jag tänkte på är FAKTISKA KUNSKAPER - dvs det du minns från de kurser som du läste. Behörighetskraven sätts upp av en anledning, dvs man måste faktiskt ha de förkunskaperna för att kunna på ett bra sätt ta till sig undervisningen och här har jag ett förslag. Gå in på www.matteboken.se och öppna Matematik 2 i högra spalten. Det är den kursen som tidigare hette Matematik B. Om du räknar igenom uppgifterna och tycker att du kan detta - jättebra. Om du känner att du har glömt en del, rekommenderar jag att du genom självstudier eller genom att läsa en kurs på komvux under våren - skaffar dig så bra som möjligt kunskaper i Matematik 2. På komvux kan man fortfarande läsa Matematik B och det är i princip samma kurs, dock var Matematik B á 50 poäng och Matematik 2 är á 100 poäng och det kan ha betydelse om man vill ansöka om studiemedel för komvux studier eller om man t.ex. av någon anledning inte får läsa på mer än halvtid /exempel: om man får A-kassa och får beslut om att studier på max halvtid tillåts med bibehållen A-kassa/. Olika antal poäng men samma innehåll i Matte B och Matte 2 - är bra att känna till att det är på det viset.
    Sammanfattning: kolla noga om det är 3 eller 4-siffrig kod på dina gymnasiala kurser och i fall du är osäker kontakta Antagning.se; se på www.matteboken.se i Matematik 2 kursen om du kan innehållet och fundera över läsa Matte B eller Matte 2 på komvux under våren /t.ex. på distans/ eller genom självstudier fräscha upp dina kunskaper.
    Återkom om ngt. är oklart eller om du har andra frågor.
    Mvh
    ANNA SYV
    • : Jag var i kontakt med antagning.se och det stämmer att ellära A+B och växelström trefas med kurskoderna ELL1201 ELL1203 och ELL1203 ger kunskaper i matematik 2 (B). Att samtidigt läsa kursen matematik 2 (B) som många gjorde kan ju tyckas vara lite onödigt då? Jag ska absolut fräscha upp minnet lite genom att kolla på matteboken.se och behövs det så kommer jag även läsa på komvux. Stort tack för tipsen och hjälpen! Med vänliga hälsningar.
    • Anna : Tack Daniel för återkopplingen! Ang. läsa en "onödig kurs" på gymnasiet - man måste ju också komma upp i ett visst antal poäng /summa gymnasiepoäng/ för att få Slutbetyg eller Gymnasieexamen, så detta kan vara en anledning att läsa en kurs, som annars känns som onödig... *L* :-) Att vissa kurser på gymnasiet "överlappar" varandra - stämmer. Men så bra att du fick svar från Antagning.se och du och vi också - hade rätt! Grattis! Se om du kan innehållet i Matte 2 /B/ och läs i så fall Matte 3 /som förut hette C/ - alltid bra med mer mattekunskaper. Känner du någon som också har frågor om studier, kan du tipsa om Fragasyv.se. Ha det... ! :-) *L*