Herman
    Jag undrar om det utökade året på gymnasiet kan ge en fördel när man ska söka högskola? Jag undrar även om det finns möjlighet att läsa till kurser efter gymnasiet som ger meritpoäng?
    Min poäng är under medel och vill gärna höja mina chanser att komma in. Jag kom in på den linjen förra året men hade inte möjligheten att tacka ja. Nu är jag rädd att jag inte kommer in igen.

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Herman!

    När du kom in på högskola men kunde inte läsa då, har du ansökt om Anstånd med bibehållen studieplats?

    Jag har några frågor till dig:

    - hur många meritpoäng har du nu? Max i merit är 2.5;

    - har du hjort högskoleprovet?

    Dina bästa chanser är

    1) genom högskoleprovet

    2) genom att göra prövningar i några kurser som ingår i ditt Examensbevis och/eller genom att läsa kurser eller göra prövningar i de kurser som ger dig meritpoäng (om inte du redan har 2.5).

    Andra alternativ (bortsett från högskola):

    - Fjärde tekniskt år där du blir Gymnasieingenjör

    - Yrkeshögskola där du också kan bli ingenjör (yrkeshögskoleingenjör).

    På högskola/universitet kan du söka upp till 20 olika alternativ. Du kan söka samma utbildning på olika lärosäten /olika orter/ eller olika utbildningar på samma högskola eller både och. Om du inte kommer in på ett högskoleprogram, kan du försöka sätta ihop din utbildning av fristående kurser (det är inte alltid det är möjligt men värt att undersöka).

    Hälsningar

    Mikael SYV

    • : Hej! Jag läser fjärde året just nu. Jag har 0 meritpoäng. Jag har inte sökt bibehållen studieplats, kan man göra det i efterhand? Jag har inte gjort något högskoleprov men ska göra det nu till våren. Tack på förhand!
    • Anna : Det är den högskola där du fick din studieplats som bestämmer, läs info på https://www.antagning.se/sv/Hur-du-anmaler-dig-och-haller-koll/Hall-koll-hela-perioden/Skjuta-upp-studiestarten/
    • Anna : Bra att du ska göra högskoleprovet! Det skulle också vara mycket bra om du kunde tjäna några Meritpoäng. Det kan man göra genom att läsa de meritgivande kurser eller genom att göra Prövningar i dem.
    • : Finns det möjlighet ett tjäna ihop poäng innan höstterminen? Kan man gå intensivkurser?
    • Anna : Det är upp till din skola att svara på om det finns möjlighet att läsa vissa kurser. Jag kan tänka mig att "högre mattekurser" som ofta tar en termin att läsa - t.ex matte 5 eller matte specialisering (och du är behörig till dem om du har godkänt betyg i matte 4) skulle du kunna hoppa in, men det är upp till rektor på din gymnasieskola att besluta om.
    • Anna : Nu har jag pratat med en expert på Universitets- och högskolerådet och kommer nu att utöka mitt svar till dig.
    Läs alla kommentarer
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Herman!

    Rektor får fatta beslut att ge dig möjlighet att läsa fler kurser än de som ingår i din utbildning T4 (fjärde tekniskt år) och du på så sätt skulle du kunna läsa någon eller några kurser som ger dig Meritpoäng.

    Jag vill också tipsa dig om att det finns Ingenjörsutbildningar även inom Yrkeshögskola.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    ANNA

    p.s: allt som "i blått" i våra svar är klickbara länkar.

    Hejsan!

    Nu har jag pratat med en expert på universitets- och högskolerådet (UHR) som säger så här: de kurser som du läser inom det fjärde året på Teknikprogrammet räknas med i ditt jämförelsetal endast om du får högre betyg i exakt samma kurser som redan ingår i ditt examensbevis eller om du får betyg i kurser som du inte har i ditt examensbevis från 3-årigt gymnasieprogram, men som krävs för behörighet till just den utbildning på högskola/universitet som du söker just då eller om det är betyg i en kurs som ger dig Meritpoäng.

    Alla andra betyg från Fjärde Tekniskt år räknas inte med och spelar inte någon som helst roll (ger inga formella fördelar) när du söker till högskola/universitet.

    De informella fördelarna är att du har djupare och bättre kunskaper och kan därför få högre resultat på Högskoleprovet samt att det blir säkert lättare att läsa på högskolan sen.

    • : Tack så hemskt mycket för svaret! Jag ska prata med rekorn på skolan om detta.
    • Julia : Lycka till! Vi på Fråga SYV blir glada om våra svar blir till hjälp!
    • : Hej ingen. Kunde ej få bibehållen studieplats eftersom det gäller bara dem som blir sjuk vid skolstart.
    • Milla : Det var tråkigt att du inte kunde behålla din studieplats! Men det är bra att du försökte och nu vet du att det, tyvärr, inte är möjligt. Vi får hålla tummarna för att du kommer in igen!
    Läs alla kommentarer