Kvinna

    Hej, Ger Fiske och vattenvård 1, 100 poäng, någon särskild behörighet till ett yrke eller fortsatta studier om man går naturbruksprogrammet? Står detta i skolverket eller uhr:s hemsida? //Miss V

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Veronica,
    känner inte till att ngn högskoleutbildning som skulle kräva den kursen du nämner i din fråga, men behörighetskraven kan ändras i framtiden.
    Inom andra skolformer, t.ex inom yrkeshögskola finns några utbildningar, t.ex
    utbildning/forshagaakademin/fiske-och-jaktguide
    utbildning/vaddo-folkhogskola/akvaponiingenjör
    utbildning/lysekils-hogskolecentrum/fisk-och-skaldjursodling

    som skulle kunna ha krav på särskild behörighet där gymnasial kurs Fiske och vattenvård 1, 100 poäng, med godkänt betyg skulle kunna krävas. Beslut om yrkeshögskoleutbildningar fattas i januari varje år och man vet inte på lång sikt vilka yh som får lov att starta eller vilka behörighetskraven till dem blir.

    Sammanfattning
    Behörighetreglerna/kraven kan förändras. Som det är idag, så känner jag inte till att ngn eftergymnasial utbildning skulle specifikt kräva att man har godkänt betyg i den kursen du nämner i din fråga. Hur det blir i framtiden - kan ingen veta med säkerhet.

    • Kvinna : Tack så hemskt mycket!! Känns väldigt tryggt och säkert att komma till er med dessa frågor :)
    • Julia : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!