Malin
    Hej! Jag skulle vilja gå Juristprogrammet på Lunds Universitet. För tillfället har jag inte tillräckligt höga betyg för att ta mig in. Vilka alternativ finns för att ta sig in på denna utbildning? Jag har hört att antingen så kan man bli antagen via betyg, högskoleprov eller UJIK (utvidgad juridisk introduktionskurs). Dock så har jag hört vänner som sagt att man kan läsa en enskild kurs på högskolan för att detta skulle ge någon fördel. Är detta sant? Ger högskolepoäng större chans att komma in på en annan högskoleutbildning? I så fall hur stor merit är detta och vilken kurs ska man läsa?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Malin,

    du har nämnt de alternativen som finns i din fråga.

    Jag vill också tipsa dig om att det finns "liknande yrken" - ex. Internationell-rattsvetare>>>

    Paralegal>>>

    Utredare>>>

    Jag säger inte att du ska överge din dröm om att bli Jurist. Jag menar bara att det inte kan skada att kika även på några andra alternativ! :)

    ANNA