Emma

    Hej! Jag har funderat på det här med att om en utbildning kräver kemi 1 som särskild behörighet kommer då kemi 2 att ge mig merit? Om ja, Hur mycket i merit? Eller är det bara matte, eng och moderna språk som ger merit för universitetsstudier? (t.ex civilingenjörsprogrammen i Sverige kräver "endast" kemi 1 och fysik 2 samt matte 4 i särskild behörighet). Tacksam för svar :) Mvh Emma

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Emma,
    reglerna kring meritpoäng för dig som läser mot examensbevis (eller om du redan fått ut examensbevis från gymnasiet) - finns på gymnasieguiden.se/informeras/merit och det är endast eng 7, mod.språk 3 och 4 samt högre mattekurser som det gäller.

    På den sidan som du länkar till står det bl a:
    För att förtydliga info på sidan du länkar till - urklipp, se ovan:
    Elever som började på gymnasiet året 2011 och senare läser enligt de nya reglerna. De läser mot examensbevis (tidigare läste man på gymnasiet mot ett Slutbetyg).

    • : Hej Anna, https://www.studentum.se/se/studentum/rakna-ut-betyg/meritpoang.aspx
    • : När jag läser här så står det att man kan få maximalt 1 meritpoäng för ämnesbehörighet (T.ex Kemi 2 ger mig 0.5 och att t.ex biologi 2 ger mig 0.5 = 1 meritpoäng och det är max)
    • Anna : Ja, precis - på den länken står samma som jag svarade till dig, fast där står det om många olika situationer. Jag svarade dig om din situation, för du kunde ju inte ha börjat på gymnasiet året 2010 eller tidigare? Och även om du var äldre, så måste man redan ha godkända betyg i de "gamla" kurserna, där möjlighet att få betygen upphörde under 2016. I mitt utökade svar, ovan, bekräftar jag genom att "citera" från den sidan som du länkar till. :)
    • Anna : Jag är säker på att om du har examensbevis och ej började på gymnasiet året 2010 eller tidigare, så kan du inte få meritpoäng för områdeskurserna. Men du får gärna prata med SYV på komvux eller vända dig till Antagning.se, tel.nr 0771-550720
    • : Jahaa nu förstår jag! Men varför får de som gick ut gymnasiet innan 2011 merit för områdeskurser men inte vi som går gymnasiet efter 2011? Lite orättvist faktiskt :P
    • Anna : Meritpoäng för områdeskurser gäller inte så länge till. Från antagning till höstterminen 2022 försvinner det. Så, det är endast under 1,5 år till som den möjlighet finns. Sedan kommer de som förlorar sina meritpoäng för områdeskurserna klaga på att de är orättvist behandlade. Vid regeländringar är det nästan alltid någon som känner sig illa behandlad. Reglerna är inte alltid logiska eller rättvisa, men de gäller i alla fall. :(
    • : Okej men denna lagändring kommer alltså ändå inte påverka oss som har börjat gymnasiet Efter 2011? Eftersom vi ändå inte får merit från områdesbehörighet, eller hur?
    • Anna : ja, det stämmer.
    Läs alla kommentarer