M
    Hej!
    Jag läser just nu upp till gymnasieexamen på Komvux men har planer att söka till SYV-programmet på högskola när jag är klar.
    Vill därför göra allt jag kan för att kunna komma in då det är min drömutbildning!

    Jag hade först tänkt läsa Matte 1a för grundläggande behörighet och sedan försöka klara av Matte 2a för meritpoängen men då sa min lärare att hon var osäker på om Matte 2a ens ger meritpoäng.

    Har försökt kontakta SYVarna på min Vuxenutbildning men de svarar inte och jag måste veta om jag ska byta från Matematik 1a till 1b absolut senast Fredag!
    Så ger Matematik 2a meritpoäng mot Studie och yrkesvägledar programmet eller måste jag läsa Matematik 1b och sedan 2b för att få meritpoängen?
    Tack!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej M!
    studie- och yrkesvägledarprogrammet är utbildning på högskolenivå och det krävs därför grundläggande behörighet (jag antar det är därför du läser mot examensbevis). I examensbevis kan ingå matematik 1a, 1b eller 1c - vilken av de kurserna som helst. Det finns därför ingen anledning för dig att byta från matte 1a till 1b. Det är lättare att få högre betyg i matte 1a (än i 1b).
    Efter matte 1a kan du läsa matte 2a eller 2b eller 2c, vilken av de kurserna som helst och alla kurser på nivå 2 i matte ger meritpoäng på exakt samma sätt (så ingen skillnad här heller), men... beroende på om du läser mot yrkesbevis eller högskoleförberedande examen, så måste rätt kurs på nivå 2 i matte ingå i ditt exam.bevis... du måste därför prata med syv p komvux om vilken mattekurs på nivå 2 som kan (eller bör) ingå i ditt examnesbevis.
    Meritpoängen får du exakt på samma sätt för kursen matte 2a, 2b eller 2c, men frågan är då - om matte 2 måste ingå i ditt exam.bevis?
    Mitt råd blir därför att du stannar i kursen matematik 1a och om vilken kurs i matte på nivå 2 du bör söka - pratar med SYV på komvux.
    Om du berättar vilken sort examen du läser mot (från vilket "program")  - ska vi försöka svara ang. vilken kurs på nivå 2 i matte som bör/kan ingå i ditt exam.bevis.

    Studie- och yrkesvägledare
    • M : Hej! Jag läser mot Barn och fritidsprogrammet. Tack så jättemycket för ert svar, jag har försökt kontakta min vuxenutbildning flera gånger men de är väldigt svårt att kontakta dessa SYVar tyvärr och de brukar inte ha så jättebra koll. Anledningen jag trodde man måste ha minst 2b för meritpoäng var för att när man kollar ”Områdesbehörighet” på SYV programmets hemsida så står det att det är 6AA och där listar de endast Matematik 2b som en ”Meritpoängskurs” därför blev jag jätteförvirrad då jag hade planerat läsa Ma1a + Ma2a för meriten.
    • Milla : Det går alldeles utmärkt att i din situation läsa matte 1a och sedan 2a. Du läser mot yrkesexamen och i den brukar ingå just matte 1a. Sedan är matte 2 en valbar kurs på yrkesprogrammen och därför också valbar för dig som läser mot yrkesexamen på komvux. Jag vill också passa på och påminna om att du behöver även godkända betyg i svenska 2,3 och i engelska 6 (för grundläggande behörighet); de kurserna är nämligen inte obligatoriska för yrkesexamen.
    • M : Okej, så om jag då efter att ha läst klart Matte1a går vidare med att läsa matte 2a kommer den ge mej 0,5 i meritpoäng till min ansökan mot SYV-programmet?
    • Mikael : Ja, men försök få så högt betyg du kan även i matte 2a för att det betyget räknas in i ditt jämförelsetal.
    Läs alla kommentarer