Lovisa

    Jag går ekonomiprogrammet och valt juridik inrikting, och jag tänker att jag ska lägga till matte 3b sista året. Men kommer jag då få en full behörighet till program på universitetet som kräver matte 3b?, exempelvis civilekonom?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Lovisa!
    om du får godkänt betyg i matematik 3b (eller 3c) blir du behörig till de utbildningar som kräver matte 3 för behörighet (särskild behörighet), bland annat till ekonomiprogrammen på högskolenivå, inklusive utbildningar till civilekonom (och det spelar ingen roll om det för dig var en valbar eller en obligatorisk kurs - bara du får godkänt betyg i matte 3).
    Angående "merit"
    Till högskoleutbildningar, i Sverige, konkurrerar man med meritvärde som är summan av jämförelsetalet (snittbetyget) och meritpoängen som är extrapoäng som man kan få för vissa kurser. Läs gärna på gymnasieguiden.se/informeras/merit