Elev
    Jag ska nu välja indvid val, jag tänker mellan kemi 2, moderna språk 3 eller matte spets. Om matte spets ger merit poäng så struntar jag i moderna språk. Men annars har jag 2 val nu. Vad tycker ni att jag bör välja eller snarare hur tycker ni att jag ska tänka här?
    Jag vet inte vad jag vill studera efter gymnasiet så om jag läser kemi så får jag mer behörighet fast om jag läser matte spets får jag mer poäng. VAD ska jag göra?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Info om meritpoängen finns på Gymnasieguiden.se>>

    Om du behöver kemi 2 eller inte, beror på vad du vill söka till efter gymnasiet. På komvux kan du komplettera med kemi 2 på fem veckor. Att rätt modern språk eller matte specialisering ges på komvux är inte säkert men kemi 2 lär finnas på komvux.

    • Elev :

      Låt oss säga att jag läser: Engelska 7, Matte 5, och matte specialiseringen, får jag då den totala merit poängen dvs 2,5. Jag har kollat upp det med min syv nån gång där hon sa att det i princip inte finns någon utbildning i sverige som kräver matte 5, vilket innebär jag kommer säkerligen läsa en kurs med matte 4 som gränsen. Då kan jag väl få 1,5 poäng för matte spets och matte 5? Ellerhur? När det kommer till kemi 2, så är jag ganska oroad. Jag läser teknikvetenskap, och nu märkte jag att jag hellre pluggar till nån typ av läkare, vilket innebär att jag måste ta paus efter gymnasiet för att kompletera biologi 2. Fast jag vill fortsätta direkt, efter gymnasiet och jag vet vid det här läget att det inte är möjligt för mig att läsa 2 kurser så om jag tar paus så läser jag de tillsamans i komvux. Eller kan man läsa ämnena ensam själv hemma och göra ett kursprov? Jag e nöjd med ett godkänt betyg i såna fall. Men som du säkert redan vet så krävs ju runt 21 för läkar programmet, vilket betyder jag behöver minna merit poäng. Om vi struntar i läkarprogrammet, vilka utbildningar kräver kemi 2 som ni tänker på? Annars lär man bli glad om ni leder mig till en sida där jag kan se behörigheten för kemi 2.

      Tack så mycket för svaret

    • Mikael : Kemi 2 krävs oftast i kombination med biologi 2, men kan finnas kemi-program som ej kräver biologi utan t.ex endast kemi 2 och fysik 1a. Om du kommer komplettera med biologi 2, kan du gärna komplettera även med kemi 2; du kommer ändå prövas i BII.