Alma
    Hej!
    Jag har under grundskolan läst Franska men har nu valt att börja läsa italienska 1 i gymnasiet istället för att fortsätta med franskan. Hur påverkar detta min meritpoäng? jag vet att man kan få meritpoäng för två olika moderna språk på gymnasiet och att man bara får poäng för kurs 3 och framåt på det första språket medans man får poäng från kurs 1 på det andra språket man läser.

    Är det möjligt för mig att få poäng eller måste jag läsa franska 3? Jag går natur och mitt mål är att komma in på läkarlinjen. Jag vet att det är en extrem hög merit för att komma in där och vill därför samla på mig så mycket extra merit som möjligt.

    med vänliga hälsningar
    Alma

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Alma,
    du som läser mot Examensbevis - var god se reglerna kring meritpoäng på gymnasieguiden.se/informeras/merit.
    Det går att få max i merit även utan moderna språk; engelska 7 ger 1.0 och högre kurser i matematik kan ge upp till de resterande 1,5 meritpoäng, så att det blir totalt 2,5, som är max.

    Läkarprogrammet kräver matte 4; därför får man meritpoäng för matematik 5 och matematik specialisering.

    Vill du få meritpoäng för moderna språk, måste du ha godkänt betyg i Moderna språk 3 och/eller 4.
    Moderna språk 1 ger inte meritpoäng, men du måste - hur som helst - ha minst en kurs moderna språk in i ditt examensbevis. På Naturvet.programmet är det obligatoriskt att läsa minst en kurs moderna språk.