Ellinor
    Hej! På gymnasiet läste jag engelska 7 och sen har jag läst matematik 3 på komvux efter. Men för att komma upp till full merit läser jag nu moderna språk 3 och 4. Min fråga är om de ger merit för psykologprogrammet eller inte?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Ella,
    psykologprogrammet, i Sverige, kräver inte moderna språk för särskild behörighet och därför får du meritpoäng för godkända betyg i moderna språk 3 och 4. De två kurserna ger sammanlagt 1.5 meritpoäng. Men du har redan, om jag förstår dig rätt, 1.5 meritpoäng (för engelska 7 och för matte 3). Du kommer på så sätt uppnå max antal meritpoäng.
    Betyget i kurser som ger dig meritpoäng räknas även in i ditt jämförelsetal/snittbetyget - du vinner därför på att ha så höga betyg även i de kurser du läser nu, som möjligt. Läs också gärna information på gymnasieguiden.se/merit
    Lycka till med dina studier!