Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    du får gärna kika på Programplan för NA>> Du ser där att inriktning NA/sam innehåller Samhällskunskap 2 och matematik 3c som obligatoriska kurser.

    Godkänt betyg i Matematik 3b eller 3c krävs inför ekonomiutbildningar på de svenska universitet. För övrigt så brukar även kursen Samhällskunskap 1b krävas men den ingår som obligatorisk gymnasiekurs i alla högskoleförberedande gymnasieprogram.
    Samhällskunskap 2 krävs om man vill bli lärare i samhällskunskap.
    Examen vad "sam-yrkena" är kan vara svårt att identifiera exakt eller ge en lista på alla sam-yrkena. Även nya yrken dyker upp då och då (skapas eller uppstår) och vilken behörighet de utbildningar kommer att - i framtiden - kräva som idag ännu inte finns, kan jag inte svara på.
    Men ett generellt svar på din fråga om du kan bli behörig till utbildningar inom ekonomi och "samt-yrkena2 på universiteten (i Sverige) är Ja, du kan bli behörig; för det kommer att krävas att du får godkända betyg. Att kurserna ingår i din utbildning betyder att du kommer läsa dem men sedan är det upp till dig vilka betyg du får. Med godkända betyg (E) blir du behörig men sedan ska du också konkurrera om plats på utbildningen och då kan det bli så att trots att du behörig så kommer du inte in (på grund av för lågt meritvärde).
    OBS! ekonomiutbildningar och utbildningar till "sam-yrken" kan finnas även inom andra skolformer än endast universitetet. Titta t.ex på vad yrkeshögskola har att erbjuda! Några exempel på YH-utbildningar (snabblänkarna nedan):
    yhguiden.se/utbildning/uddevalla-yrkeshogskola/product-manager-e-commerce
    yhguiden.se/utbildning/ihm-business-school/ekonomi-redovisnings-konsult
    yhguiden.se/utbildning/nackademin/social-media-manager-distans

    Studie- och yrkesvägledare
    • beccaliya2007 : Hej! jo alltså jag intresseras av alla yrken som innehåller att leda och diskutera. därför kan jag tänka mig starta eget efter gymnasiet, är det det som yrkeshögskola betyder?
    • Milla :

      Yrkeshögskola - är en studieform som erbjuder kvalificerade utbildningar på eftergymnasial nivå men som inte är akademiska (alltså ej högskola-universitet). Om man jämför yrkeshögskola och universitet, så är YH-utbildningar mer praktiska och kortare, jämfört med de mer teoretiska och längre utbildningar på universiteten. Var god läs på Yhguiden.se